RSS

Bokalfabet 2.0 – P

26 Okt

Jag hann inte med på Bokalfabetet igår, så det kommer idag istället.

Petig är det minsta jag tycker man kan säga om Dan Brown. Jag gillade ”Da Vinci-koden” och tycker att ”Änglar och demoner” var oerhört lärorik, men allvarligt, ”Den förlorade symbolen” var bland det jobbigaste jag någonsin har lyssnat på. Jag har helt enkelt lovat mig själv att ”aldrig med Dan Brown i mina öron”. No way.

Påföljd och straff är något jag sällan läser om. En bok jag skulle vilja läsa är ”El Choco”, P har läst den och tyckte den var helt OK, många killar gillar den, och jag ångrar verkligen att jag inte var och lyssnade på Jonas Andersson när han besökte Ö-vik för några år sedan.

Pyssling kan inte bli något annat än Lame-Kal. Jag menar, första tanken är Nils Karlsson, men den läste jag aldrig som liten. Däremot fullständigt älskade jag Astrids ”Nånting levande åt Lame-Kal” så mycket att det är den första berättelse jag kommer att tänka på därefter.

Parallellhistorien utöver det vanliga är ”Dagen efter”. Fast den har jag kanske nämnt förut…?

Panelhöna – här tar det helt stopp! Det enda som kommer in i skallen är Hönan Agda, och därifrån hoppar tanken vidare till ”Glennkill”, men det handlar ju om får? Tusan också!

Nåja, en bokkaraktär är i alla fall Peter Pan, även om jag mest gillar Tingeling och fascineras mest av Kapten Krok… 😉

Och så slutligen, en bok som beskriver ett paradis, är ”Döda fallet och Ragundasjön”. Sommaren 2000 jobbade jag som guide i Döda Fallet, en av de absolut vackraste arbetsplatser jag någonsin haft. Har du vägarna förbi, sväng in och stanna. Gå en tur genom fallet, titta på häxgrytorna eller om det är en varm sommardag – följ stigen genom björkskogen över åsen till älven och ta ett dopp. Det är vackert, det är fascinerande. Det är ett litet paradis mitt i vackra Ragundadalen.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 26 oktober, 2011 i Böcker & läsning, Bokalfabet, Läsutmaning

 

4 svar till “Bokalfabet 2.0 – P

  1. Lotten

    29 oktober, 2011 at 10:41

    Döda fallet. Kul val! Fascinerande är det onekligen, men jag tycker det är historien som fascinerar mest. Vilken betydelse människan kan ha för naturen. Vi kanske är från samma region då om du sommarjobbade där?

     
    • TinaO

      29 oktober, 2011 at 11:40

      Tja, jag är från Ragunda kommun, fast den västra delen. Och historien är hisnande, med allt som en bra story ska ha – spänning och girighet, med både bra och ödesdigra konsekvenser. Det häftigaste är nog ändå att hela sjön tömdes på fyra (4!) timmar, och inte en enda människa dog av flodvågen som svepte hela vägen ner till Bergeforsen. Otroligt!

       
  2. enligt O

    26 oktober, 2011 at 15:50

    Var det Den förlorade symbolen som det gjordes en så snabb översättning av? Gillade Da Vincikoden, men har inte läst mer. El Choco fick jag låna av en kompis som lyssnat på författaren. Känns dock mer som en bok för mina elever än för mig. Lame-Kan har jag missat. ur kan jag ha gjort det?

     
    • TinaO

      27 oktober, 2011 at 18:14

      Nja, jag tror inte översättningen spelar någon roll – boken är skriven i sann ordbajsarstil där ett kapitel på tio sidor kan redogöra för två minuters händelser. Tröttsamt som tusan!

      Har du missat Lame-Kal!!? 😯 Men?

       

Kommentera

