RSS

Jag behöver ett mål!

07 Nov

Hade bara tänkt nojsa en stund i bastun idag, men väl på plats på StepIn kändes det lika bra att köra ett benpass. Att entrén var smockfull med småbarnsfamiljer som kommit med buss för att bada gjorde så klart sitt till. Trots att jag inte hade tänkt det kändes det hyfsat till att börja med, men sen allt segare. Att jag av någon konstig anledning har sjukt ont i vänsterhanden gjorde det ju inte bättre.

Började fundera. Varför har det känts så segt senaste två, tre gångerna? Varför är det inte lika roligt och skönt? Insåg efter tolv repetitioner till att det såklart är sexveckorskrisen som slagit till. Det slår aldrig fel. Jag börjar träna, det är roligt, lagom jobbigt, och fruktansvärt givande tills… det har gått ungefär sex veckor. Där brukar jag tycka att det är lite småtråkigt, att det inte ger lika mycket, att det tar så himla mycket tid, att jag inte känner av någon förändring… osv.

Och då brukar jag börja fuska lite. Hoppa över en träning här, köra ett kortare pass där, inte springa lika långt… ja, ge upp lite, helt enkelt. Men hur är det då? Är det någon förändring jämfört med för sex veckor sedan? Hem och kolla. Jo, nog är det det.

Antal träningsminuter under den första veckan i oktober var 355, och under första veckan i november 523, en ökning med nästan 50%. Den sträcka jag gick/sprang/rodde/cyklade under första veckan i oktober var 18,32 km, och under motsvarande tid i november 40,15 km. Men än 100% mer alltså. Vikterna i gymet har på samma tid gått från 243,5 kg / helkroppsträning till 331,5 kg, upp 88 kg eller drygt en tredjedel. Det är banne mig inte illa på en dryg månad.

Resultaten ser jag. Men jag har fortfarande inte riktigt koll på vad jag har för mål med träningen. Om det bara är för att komma hemifrån och samtidigt nå en fysisk utmattning är allt egentligen nog. Men jag vill egentligen ha lite mer. Men vad? Hur sätter man egentligen upp ett mål för träningen om det inte är något konkret jag siktar mot?

Får nog fundera lite till på den.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 7 november, 2011 i Barajag, Träning

 

2 svar till “Jag behöver ett mål!

  1. lindasteen

    7 november, 2011 at 18:47

    Jag läser Murakamis bok om löpning (ett hett tips angående funderingar om träning och varför man ägnar sig åt det och vad det i slutändan ska ge:)) och tänker så det knakar. Tjejmilen, kanske?

     
    • TinaO

      8 november, 2011 at 09:31

      Kul! Just den ligger nämligen på nattduksbordet och jag har tänkt läsa den till en bokträff nästa torsdag! Timing 😀

      Tjejmilen var sommarens mål, och nu känns det liksom inte aktuellt längre. Men det var roligt!

       

Kommentera

