RSS

Ibland är fel väg just den väg man behöver

26 Feb

Tänkte ta en av de vanliga promsvängarna i solen idag, men ångrade mig när jag var knappt halvvägs. Istället svängde av jag av på ett skoterspår som jag trodde att jag visste vart det ledde – men jag hade fel.

Istället för en kort liten lagom sväng bland igenkända tallar traskade jag istället runt utan att ha hundra kolla på var jag var, fast utan att vara vilse, så klart. (Pappas definiton på vilse: att komma ut ur en contortaplantering tio meter från där man trodde – min definition: att inte veta åt vilket håll jag ska gå för att komma rätt i slutet..)

Skogen är vacker här i Domsjö, bitvis är det höga raka tallar, emellanåt täta granar med långa svepande kvistar och här och där ett rådjusspår, tassavtryck av en räv eller små, små ekorrspår. Ja, det finns stora älgavtryck också, men de såg jag inte idag.

När jag kom ut ur skogen struntade jag i att vika av åt den vanliga rutten, den jag gått säkert hundra gånger, utan istället letade jag mig fram mellan hus och brevlådor, sick-sackade mellan barn på bob och skidor och bara förundrades över att jag aldrig gått där förut. Bara tio, femton minuter hemifrån har jag ett helt bostadsområde jag aldrig någonsin satt min fot i! Gamla, vackra hus, nybyggda enplansvillor, ett och annat sextiotalshus och ett par små bryggstugor – bara sådär.

Varför är det så lätt att ta samma spår om och om igen? Varför är vi inte lite öppnare för att ta fel väg – vem vet vad du träffar på där? Drömmjobbet? Paradiset? Ditt hjärtas utvalda?

Det är värt att chansa, eller hur?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 februari, 2012 i Barajag, Betraktelser, Bilder, Träning

 

Kommentera

