RSS

Bokbloggsjerka 2-5 mars

04 Mar

Har inte riktigt hängt med i Bokbloggsjerkan de senaste veckorna, men den här helgen tänkte jag annorlunda. Nu undrar Annika om det finns någon bok som har fått översvallande recensioner men som du själv absolut inte tyckte om?

Det är flera. En av de senaste som jag läste och blev gruvligt besviken på var ”Igelkottens elegans”, en bok som för övrigt nästan hela Soppsällskapet sågade. Annars är min käpphäst här ”Tillsammans blir man mindre ensam”. Det är få böcker jag ogillar så himla mycket. Jag tyckte så genuint illa om den då, och aversionen är fortfarande stor..

 
17 kommentarer

Publicerat av på 4 mars, 2012 i Böcker & läsning, Bokbloggsjerka

 

17 svar till “Bokbloggsjerka 2-5 mars

  1. Boktjuven

    4 mars, 2012 at 22:17

    Jag läste inte mer än ett par kapitel på ”Igelkottens elegans” pga jag tyckte den var sökt/tillgjord.

     
  2. bokslukaren

    4 mars, 2012 at 21:28

    Igelkottens elegans är en av mina absoluta favoritböcker genom tiderna. Men jag vet flera som tycker som du. Det jag gillar så mycket med den är själva berättartonen. Smaken, av samma författare tyckte jag däremot var rätt ointressant.

     
    • TinaO

      5 mars, 2012 at 09:52

      Visst är det underbart att vi är så olika!

       
  3. Sara Pepparkaka

    4 mars, 2012 at 18:59

    Oj, jag gillade ”Igelkottens elegans” faktiskt. En bok av Anna Gavalda har jag också läst, den hette ”En dag till skänks”, och den var okej att läsa, inget speciellt, dock.

    Sen gillade jga faktiskt ”Patient 67” mycket också. Har du läst andra böcker av sammma författare? Är dom lika bra?

     
    • TinaO

      5 mars, 2012 at 09:51

      Ja, jag har läst en eller två om deckarparet Kenzie/Gennaro men tycker att de är lite för våldsamma för min smak. ”Rött regn” är däremot en pärla (filmen heter Mystic River) och så är jag lite sugen på ”Ett land i gryningen”.

       
  4. Vargnatts bokhylla

    4 mars, 2012 at 18:26

    Anna Gavalda är jag lite nyfiken på, så lite kul att se så olika åsikter som ditt inlägg och första kommentaren till inlägget 😀

     
  5. glittervakuum

    4 mars, 2012 at 18:20

    Så kommer jag med en kommentar som inte alls har med detta att göra, hoppas det är okej. Du har ju wordpress du med så jag undrar hur du lyckat få din bild när du kommenterar. Jag letar efter rätt inställning för jag har ju en bild men hittar inte rätt…

     
    • TinaO

      5 mars, 2012 at 09:47

      Det är helt OK att prata om annat! 🙂 Jag är lite osäker, men när jag går in under Inställningar – Diskussion kan jag längst ner se min avatar – men jag tror att det är så att den är hämtad från gravatar.se, så jag vet inte om man måste göra sig en gravatar som hör ihop med epostadressen först, eller om det går att lägga till den direkt i wordpress. Hoppas du hittar rätt.

       
      • glittervakuum

        5 mars, 2012 at 13:58

        jag har en bild där men det kommer inte upp… jaja jag får leta vidare.Tack

         
  6. bokdivisionen

    4 mars, 2012 at 17:09

    Jag håller med Glittervakuum om att man behöver lite tålamod med Igelkotten. Jag fick t.o.m. börja om med den men älskade den sedan. Någon annan av Gavaldas är en av mina ”på is”-böcker då jag inte riktigt kommer in i den. Det är nåt med språket.

     
  7. Monika

    4 mars, 2012 at 16:38

    Jag har inte läst någon av dina ”ogilla” böcker, däremot har jag kän tmig lite nyfiken på Anna Gavalda. Så många säger positiva saker om henne. Därför känns det lite skönt att någon inte gillar henne. Om jag någon gång läser en bok av henne så kanske jag har sänkt mina förväntningar 🙂

     
    • TinaO

      5 mars, 2012 at 09:49

      Skönt att jag kan bidra till att sänka förväntningarna, då! Och till Bokdivisionen – det var mycket det där med språket som gjorde att det inte funkade för mig.

       
  8. glittervakuum

    4 mars, 2012 at 14:48

    Tillsammans är man mindre ensam är min favorit böcker. tror jag har läst den fem gånger eller något och jag läser aldrig om. Men jag fattar att det inte är en bok för alla och det är definitivt en bok man måste ha rätt humör för.
    Igelkotten elegans tycker jag också mycket om men jag säger samma om den. Inget för alla och rätt humör. Så måste man ha lite tåla mod innan man kommer in i den.

     
    • TinaO

      4 mars, 2012 at 15:53

      Se där ja! Skulle vara intressant att höra vad du tycker om ”Patient 67” eller ”Dagen efter”, två av mina absoluta favoriter!

       
      • glittervakuum

        4 mars, 2012 at 16:03

        Patient är väl den som blev film, shutter iland eller något sånt va? tyvärr har jag sett filmen så jag är inte så sugen på boken. Hade jag vetat att filmen byggde på en bok så hade jag läst boken först. Dagen efter vet jag inte vad det är.

         
      • enligt O

        9 mars, 2012 at 21:55

        Patient 67 tillhör mina favoriter, liksom Igelkottens elegans och Tillsammans är man mindre ensam. Jag älskar det babbligt franska! Dagen efter har jag inte läst dock.

         

Kommentera

