RSS

I’ll be there

12 Apr

Fundering. Varför envisnas svenska förlag med att ge böcker svenska titlar när originaltiteln är så mycket bättre? Jag har just avslutat ”Aldrig släppa taget” och har hela boken igenom återkommit till den tanken. Varför fick den inte heta ”I’ll be there” även på svenska? Jag menar, låttexten är ju faktiskt inte översatt i texten, och jag är helt säker på att många kommer missa den fördjupade känsla originaltiteln faktiskt ger boken.

Nä, fram för originaltitlar även på böcker! Filmindustrin har ju i alla fall kommit på hur töntigt det blir i längden. (Även om det i ärlighetens namn blev lite väl många tönttitlar som ”Tjejen som…” och ”Ett päron till farsa…” innan polletten föll ner.)

 
2 kommentarer

Publicerat av på 12 april, 2012 i Böcker & läsning, Betraktelser

 

2 svar till “I’ll be there

  1. Maria

    12 april, 2012 at 17:09

    Jag tänker på den som I’ll be there. Om jag ser Aldrig släppa taget så förstår jag knappt vad det är för bok.

    Var den bra annars? Väntar fortfarande på att den ska komma till biblioteket…

    När det gäller filmtitlar håller jag med om att det är bättre att behålla originaltiteln. Utom med Hungerspelen för där kändes det som att det svenska namnet var så pass etablerat. Så jag bad om en biljett till Hungerspelen och det funkade det också! 🙂

     
    • TinaO

      13 april, 2012 at 13:31

      Ja, vissa fenomen är ju lika gångbara på svenska, såklart! 🙂

      Det jag tycker är onödigt är just när originaltiteln är så mycket bättre än något vi kan åstadkomma på svenska. Och jodå, jag kärade ner mig totalt i den här, och hoppas att den kommer köpas in så jag får bokprata ut den till gymnasieeleverna när de kommer på biblioteksintroduktioner framöver 😀

       

Kommentera

