RSS

Tematrio – yrken

10 Jul

Det har varit lite stiltje här några dagar, och precis som senast är det på grund av att mammi varit på besök. Det har varit några härliga fix- och pysseldagar med mellan målning, röjning, loppisfyndande och idésprutande. Igår kom pappi och hämtade henne, och idag har jag suttit och tagit igen missade bloggflöden och nu är det dags att uppdatera mitt eget flöde lite. Jag börjar med veckans tematrio som den här veckan lyder:

Berätta om tre böcker som skildrar huvudpersonernas yrken.

Inte alls lätt, kände jag när jag började fundera. Jag gör därför en väääldigt fri tolkning av frågan och hamnar då här:

1. ”It’s so easy (och andra lögner) av Duff McKagan, Gun’s n Roses basist, ni vet. Med risk för att låta tjatig, men herrejistanes vilken bok det var! Senast jag satt i bilen drog jag igång GnR-låtlistan och när just ”It’s so easy” kom upp kände jag rent av ett litet styng av saknad. (Dessutom kom jag ihåg att jag drömde om Duff häromnatten, men det ska vi inte fördjupa oss i här.) Just att få den där bilden av hur låtarna kom till, tanken bakom och livet före, under och efter Guns föll mig helt i smaken. Helt enkelt en skitjävla bra bok. Åh, vad jag önskar att jag hade den kvar…

2. ”Jag är Zlatan” av Zlatan Ibrahimovic. När jag ändå är igång med självbiografier tar jag vinterns stora läsupplevelse. Nu berättar väl i och för sig inte Zlatan så mycket om själva fotbollsspelandet, men det finns lite där om hur han ser på lagspelandet och tränarens roll. Och som sagt, fri tolkning!

3. ”Utgången” av Jonas Karlsson, en av novellerna i ”Spelreglerna”, där en skådespelare i puffbyxor drabbas av blackout på scenen, och sedan på vägen ut drabbas av publikens raseri. Hela novellen är som en dröm, det svänger hit och dit, är i ena stunden realistiskt som tusan för att i nästa vara snudd på löjligt absurd. Jonas Karlsson när han är som bäst, helt enkelt!

 
6 kommentarer

Publicerat av på 10 juli, 2012 i Böcker & läsning, Tematrio

 

6 svar till “Tematrio – yrken

  1. fiberglasodin

    11 juli, 2012 at 17:06

    Blev riktigt sugen på Guns’n Roses boken nu när du talar så extatiskt om den!

     
    • TinaO

      13 juli, 2012 at 09:15

      Ja, den var helt sjukt bra! Går nu och spanar på både Slashs och Steve Adlers självbiografier.

       
  2. blogg_bohemen

    11 juli, 2012 at 13:19

    Håller med … och dagarna går om den där klaustrofobiska kontorsnovellen. Riktigt bra! Zlatans bok läste jag nu under EM och blev faktiskt uppriktigt överraskade över att jag gillade den. Kul att du tog upp den i yrkestrion!

     
  3. ochdagarnagar

    10 juli, 2012 at 16:05

    Jonas Karlsson har ju flera noveller om handlar om yrken, där är en klaustrofobisk som utspelar sig på ett kontor som jag minns extra bra. Minns bara inte titeln just nu. Gillar hans noveller – de finns alla som e.bok på bibblan!

     
    • TinaO

      11 juli, 2012 at 09:28

      Japp, man kan ju låna hela novellböckerna eller bara enstaka noveller. Men jag minns ingen klaustrofobisk på kontor? Annars supergillar jag verkligen Karlssons noveller – de är så där helt perfekt på gränsen hela tiden, riktig TinaO-läsning! 🙂

       
  4. Lena

    10 juli, 2012 at 15:45

    Jag är Zlatan skall jag låna av dottern när hon läst färdigt den. Skall bli intressant. Dina andra titlar har jag inte läst…intressanta tips!

     

Kommentera

