RSS

Funderingar under en jerka

15 Jul

Ett litet PS till helgens Bokbloggsjerka.

Många verkar skriva något om sina lästa böcker, och anledningen är ofta samma som för mig – att helt enkelt minnas det jag läst, vad jag tyckte och varför. Mer för min skull än för en eventuell läsares, alltså. Samtidigt är det så att de böcker jag verkligen tycker om vill jag ju att fler ska läsa, och därför brukar jag försöka skriva så säljande som möjligt om den, lämna en cliffhanger eller pusha för dem lite extra, som jag till exempel gjort med ”It’s so easy”. *h-hrm*

Hur jag sedan läser andras recensioner är lite olika. Om det är en bok som jag inte hört så mycket om, eller som jag fortfarande är lite osäker på om jag kommer att läsa, då läser jag gärna hela recensioner och tar in många tankar och reflektioner kring den, alla åsikter är bra, både positiva och negativa. (Kolla till exempel in Fiktiviteters underbara inlägg om ”Wuthering Heights”.) Om jag däremot bestämt mig för att det är en bok för mig och att jag verkligen vill läsa den, då brukar jag bara snabbskumma första delen av recensionen för att sedan bokmärka och spara tills jag läst boken. Då kan jag plocka fram den recensionen igen för att göra en jämförelse med min egen recension och fundera lite kring våra skilda eller likartade tankar. Lite som ett bokprat fast inte i realtid, om du förstår hu jag menar.

En annan sak som jag kom att tänka på också under jerkandet är att jag faktiskt aldrig läser andras jerkor innan jag svarat själv, inte ens Annikas. Jag vill helt enkelt inte bli påverkad av hur andra tolkar frågan eller vad andra anser innan jag själv svarat. Samma sak när jag svarar på Lyrans tematrio, jag läser hennes fråga, bokmärker sidan för att senare läsa hennes svar, svarar själv och skuttar till slut runt mellan de som lämnat ett svar i hennes kommentarsfält. För även om jag kan vara lite loj med att kommentera så läser jag faktiskt alla.

Det är under en sådan hoppjerkasejour ”flikfältet” längst upp i webbläsaren kan se ut som om den fått hybris, och Chromes svarstid kan bli lite lång! 😀

 
5 kommentarer

Publicerat av på 15 juli, 2012 i Betraktelser, Bloggning

 

5 svar till “Funderingar under en jerka

  1. Carolina läser...

    15 juli, 2012 at 22:13

    Det är kul att få boktips från andras bloggar, men jag tycker nästan det är ännu roligare att läsa vad andra har tyckt om samma bok som jag själv precis läst ut. Så det är egentligen mest då jag kollar runt på bokbloggar, tror jag.

     
  2. bokdivisionen

    15 juli, 2012 at 12:30

    Jag brukar ofta, men inte alltid, jerka runt bland övriga och försöka kommentera. Ibland svarar jag själv först och sätter mig sen ner vid tillfälle för att hoppa runt. Det var precis vad jag tänkt göra nu, klickade in mig hos Annika och ser 49 svar! Det var mig lite övermäktigt.

     
    • TinaO

      15 juli, 2012 at 17:00

      Jag är som sagt lite dålig på att kommentera, men jag jerkar och läser gärna! Gillar verkligen att läsa andras funderingar kring böcker och läsning, får nya insikter varje gång.

       
  3. Petra

    15 juli, 2012 at 12:23

    Jag läser aldrig recensioner på en bok jag verkligen vill läsa förrän jag läst den.
    Jag brukar kolla efter ett betyg men jag vill inte veta några större åsikter, är orolig att det ska påverka mig annars. 🙂

     
  4. ochdagarnagar

    15 juli, 2012 at 11:35

    Klart är också för mig att jag skriver lite mer säljande om de böcker jag tokgillar, visst vill jag också få andra att läsa bra böcker även om bloggen mest är till för mig. Det vore att ljuga att säga ngt annat.

     

Kommentera

