RSS

En smakebit på søndag – ”Doktor Glas”

05 Aug

Söndag och dags för ännu en smakebit, och kolla in Flukten fra virkeligheten för fler smakebitar, på svenska, norska och engelska.

Dagens smakebit kommer från en blogg, faktiskt. En av mina favoritklassiker, som jag alltid brukar prata varmt om när elever kommer och ska låna svenska klassiker, publiceras nämligen i bloggform den här sommaren. Det är alltid lika mysigt när jag läser genom rss-flödet och hittar ett nytt inlägg från doktor Glas.

Utdaget kommer från 24 juli:

Vårt prat tystnade, då hon gick förbi, i riktning åt museet och Skeppsholmen. Hon bar en enkel svart dräkt. Hon gick varken långsamt eller fort, och hon såg varken åt höger eller vänster.
Ja, hennes gång… Jag måste ofrivilligt sluta ögonen, då hon gick förbi. Hon har en gång som en, som går mot sitt öde. Hon gick med huvudet litet sänkt, så att en bit av halsen lyste vit under den ljushåriga nacken. Log hon? Jag vet inte. Men jag kom plötsligt att tänka på min dröm härom natten. Det slags leende, som hon då hade i den hemska drömmen, har jag aldrig sett henne le i verkligheten, och vill heller aldrig se det.

 

10 svar till “En smakebit på søndag – ”Doktor Glas”

  1. xkake

    5 augusti, 2012 at 23:04

    Spennende med bøker i bokform! Takk for smakebiten!

     
  2. siljeblomst

    5 augusti, 2012 at 17:38

    Så spennende at boka kommer ut i bloggform, det har jeg ikke hørt om før. Jeg har heller ikke lest boka, men smakebiten gjorde meg nysgjerrig 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

     
  3. Gråbekka

    5 augusti, 2012 at 16:07

    Takk for smakebiten!:) Ny bok og forfatter for meg, virker som en flott bok , noterte meg den ned:)
    Ha en fin søndag!:)

     
  4. Mandelhjärta

    5 augusti, 2012 at 16:00

    Tack för smakebiten. Har hört om boken men ej läst den. Får notera den och ta reda på lite mer… 😉
    Ha en fin söndag!

     
  5. astridterese

    5 augusti, 2012 at 15:01

    En fin smakebit! Det var både en forfatter og en bok jeg ikke hadde hørt om, men som jeg ble nysgjerrig på. Takk for tips og ha en fin søndag!

     
  6. Julie

    5 augusti, 2012 at 15:00

    Takk for smakebiten, denne har jeg ikke hørt om før. Ha en fin dag videre. 🙂

     
  7. Melusine

    5 augusti, 2012 at 12:32

    Takk for smakebit, denne boken har jeg ikke hørt om 🙂

     
  8. Monika

    5 augusti, 2012 at 11:32

    Jag är ganska säker på att jag läste denna i gymnasiet 🙂

     
    • TinaO

      5 augusti, 2012 at 11:51

      Jag hoppas det var frivilligt, och jag hoppas att du gillade den! 🙂

       
  9. Beathe Solberg

    5 augusti, 2012 at 11:10

    Tusen takk for smakebiten:-) Virker som en fin bok. Ha en fin Søndag videre 🙂

     

Kommentera

