RSS

Bokbloggsjerka 10-13 augusti

11 Aug

Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Häng med i Bokbloggsjerkan!

Gör så här:
1. Skriv in urlen till ditt inlägg om ”jerkan” i kommentarsfältet hos Annika så att vi lätt hittar till ditt inlägg.
2. Besök andra bloggar genom att klicka på deras jerkainlägg. Hitta nya bloggar, prata om böcker eller skryt upp dina favoritförfattare.
3. Sprid information om jerkan så att så många som möjligt hittar den. Ju fler vi blir desto fler nya bokbloggar kommer vi att hitta under resans gång.
4. Besvara följande fråga (det blir en ny fråga varje vecka!):

Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken.

Jag har väldigt svårt för böcker från den hylla som i biblioteket brukar gå under epitetet ”Eländeshyllan”, alltså biografier om barn och ungdomar som har farit illa (tänk ”Pojken som kallades Det”, så förstår du). För snart ett år sedan panikläste jag Carolin Engvalls ”14 år till salu” och var konstant illamående hela tiden. Jag orkar bara inte med att tanken på att det kan finnas människor runt omkring mig (han på Konsum? hon vid macken?) som faktiskt kan göra så mot ett barn. MAN FÅR INTE!!

*andas i en papperspåse*

Därför vet jag att jag inte kommer att läsa Engvalls nästa bok, ”Skamfläck”. Jag orkar bara inte. Förlåt. Av samma anledning kommer jag aldrig att läsa ”Jag väljer livet” av Sabine Dardenne, en bok som flutit upp till medvetandet den senaste tiden efter nyhetsrapporteringen om att Michelle Martin blivit villkorligt frigiven.

Om jag ska släppa det allvarliga och gå mer på nöjesläsning så vet jag att jag inte kommer att läsa någon fler bok om Patrik och Erika, eftersom jag inte tycker om någon av dem och kan komma på ungefär en miljon andra människor som jag hellre delar min lästid med.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 11 augusti, 2012 i Böcker & läsning, Bokbloggsjerka

 

10 svar till “Bokbloggsjerka 10-13 augusti

  1. Stockholmsflickan

    11 augusti, 2012 at 20:44

    Håller med, böcker om barn och ungdomar som far illa går helt bort.

     
  2. bokdivisionen

    11 augusti, 2012 at 15:58

    Jag är inte heller så förtjust i eländesskildringar, jag läser inte för att jag vill sitta och må dåligt även om jag heller inte måste skratta. Helst vill jag nog förundras.

     
  3. Lena

    11 augusti, 2012 at 14:27

    Kan absolut hålla med om att det är jobbigt att läsa böcker om barn som far illa. Men jag kommer nog att läsa dem ändå!

     
  4. Boktjuven/ingerun

    11 augusti, 2012 at 13:58

    Jag har aldrig kännt mig lockad att läsa ”Pojken som kallas det”. Det fick nog hända något speciellt för att jag skulle göra ett försök på den. Förr tänkte jag att det nog var folk som inte hade varit med om hemska saker själv som vill läsa om sådant. – Fast det är nog bara att folk är olika lagda.

     
    • TinaO

      12 augusti, 2012 at 11:09

      Framför allt unga tjejer brukar älska ”Eländeshyllan”, och när man pratar med dem om den och böckerna där brukar de säga att de är bra därför att de känns äkta, att det verkligen har hänt.

      Jag tror också att det kan ha att göra med att man som ung kanske inte helt och hållet har tränat upp sin läsförståelse, och för att tycka att en bok är bra behöver man ju bli berörd. En riktigt otäck bok om det mest fruktansvärda en människa kan utsätta en annan människa för berör ju, även om den där läsförståelsen inte är fullt utvecklad. Ju mer man utvecklas som läsare, desto enklare får man att beröras, och då behöver man inte eländesböckerna utan kan läsa annat som berör lika mycket.

       
  5. C.R.M. Nilsson

    11 augusti, 2012 at 13:51

    Jag förstår att du inte vill läsa Skamfläck och Jag väljer livet. Det är ju så tungt och hemskt. Jag kommer nog ändå att läsa dem någon dag, men det blir med näsdukarna i närheten.

     
  6. Vargnatts bokhylla

    11 augusti, 2012 at 09:12

    Ibland läser jag sådana eländesskildringar, men det blir kanske en per år, mer orkar jag inte ta in känns det som. Men jag har inte läst de du tar upp.

     
  7. Anna

    11 augusti, 2012 at 08:43

    Håller med dig om eländesskildringar särskilt om de är BOATS.

     
  8. Monika

    11 augusti, 2012 at 08:26

    De enda böcker jag känner till av de du tar upp är Läckbergs. Och de är lästa. Allihop 🙂

     
    • TinaO

      12 augusti, 2012 at 11:11

      Visst är det skönt att vi gillar olika! 🙂 Det som är med Läckbergs böcker är att jag verkligen gillar hennes deckarstory – den alltid är väl arbetad, intrikat och spännande. Men det räcker inte eftersom jag ogillar just Patrik och Erika så himla mycket! Och det retar mig! Jag tycker att jag borde kunna skita i personerna när jag nu vet att jag kommer gilla deckarstoryn, men det går bara inte. 😀

       

Kommentera

