RSS

Bokbloggsjerka 5 – 8 oktober

06 Okt

Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Häng med i Bokbloggsjerkan!

Gör så här:
1. Skriv in urlen till ditt inlägg om ”jerkan” i kommentarsfältet hos Annika så att vi lätt hittar till ditt inlägg.
2. Besök andra bloggar genom att klicka på deras jerkainlägg. Hitta nya bloggar, prata om böcker eller skryt upp dina favoritförfattare.
3. Sprid information om jerkan så att så många som möjligt hittar den. Ju fler vi blir desto fler nya bokbloggar kommer vi att hitta under resans gång.
4. Besvara följande fråga (det blir en ny fråga varje vecka!):

Läser du facklitteratur ibland och vad är det i så fall som intresserar dig?

Jo, jag läser en del. Just nu har jag framför allt snöat in på böcker om träning och löpning. Jag försöker hitta inspirationen till att ta hand om hela mig på samma sätt som jag tar hand om mitt hår, och det går hyfsat bra.

Annars är det mest böcker inom historia, arkeologi eller etnologi som jag brukar fastna för. Historia är ju mitt huvudämne där jag fastnade lite i idéhistoriska tankar när jag skrev uppsats, och arkeologi är ett av mina sidoämnen.

Och så blir det en hel del böcker med mönster och inspiration för att vikar och sticka, men de räknas liksom inte. Inte heller matlagningböckerna, det är ju två genre som är mera blädderböcker än läseböcker.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 6 oktober, 2012 i Böcker & läsning, Bokbloggsjerka

 

8 svar till “Bokbloggsjerka 5 – 8 oktober

  1. Monika

    7 oktober, 2012 at 09:34

    Många som gillar att läsa om historia.

     
  2. kajsalisasblogg

    7 oktober, 2012 at 01:40

    Om du är intresserad av idehistoria, kan jag starkt rekommendera Bonniers stora bok om filosofi av Bryan Magee. Boken spänner från antiken fram till våra dagar och brukar dyka upp på bokrean ibland.
    Tycker det är synd att dom stora västerländska tänkarna kommit i skymundan. Försöker man diskutera filosofi med någon får man oftast svaret.
    ”Just det, så där österländskt liksom Dalai Llama va, tycker också man skall vara snäll och lycklig”

     
    • TinaO

      7 oktober, 2012 at 13:03

      Tack för tipset! Det intressanta med idéhistoria är väl just hur det är knutet till sin tid och hur det påverkar människor i vardagen – då som nu.

       
  3. Sincerely Johanna

    6 oktober, 2012 at 23:40

    Vad spännande med etnologi. Vid sidan av jobbet läser jag klart min master i just etnologi.

     
    • TinaO

      7 oktober, 2012 at 13:04

      Master i etnologi – nice! Jag har själv aldrig studerat etnologi, men tycker att det är ruskigt intressant. Snubblade flera gånger in på det spåret, både under historiatiden och arkeologistudierna.

       
  4. Annika (@alkbse)

    6 oktober, 2012 at 23:07

    Hår ja. För en tid sedan började håret formligen att rasa av mig och det är en himla tur att jag hade tjockt hår att utgå ifrån, för annars hade jag varit i det närmaste flintskallig nu.
    Dock kan jag inte säga annat än att det är psykiskt knäckande att se håret falla av även om jag vet vad det beror på. Förhoppningsvis stannar håravfallet av snart så att håret kan börja växa tillbaka. Hoppas, hoppas.

     
    • TinaO

      7 oktober, 2012 at 13:02

      Men oj! Jag har också varit med om en sån grej, och även om man faktiskt vet vad det beror på är det ändå på något vis riktigt knäckande. Jag hoppas verkligen att det snart stannar av, och att du – även om det kanske inte kommer bli lika tjockt som det en gång var – snart kan känna igen ditt eget burr igen.

       
  5. Marie

    6 oktober, 2012 at 22:42

    Historia och arkeologi är lite min grej också. =)

     

Kommentera

