RSS

Smakebit på søndag – ”Boken om Joe”

14 Okt

Söndag och dags för en smakebit igen! Om du inte vet vad smakebit på søndag är tycker jag att du ska kolla in Flukten fra virkeligheten. Där hittar du varje söndag massor med smakebitar, på svenska, norska och engelska.

Dagens smakebit kommer från ”Boken om Joe”, Jonathan Troppers senaste som jag hittade i ett paket från Gilla böcker i brevlådan tidigare i veckan! Jag har inte läst något alls av Jonathan Tropper tidigare, och det är så här långt en mycket trevlig bekantskap som jag alldeles säkert kommer leta upp igen.

För något år sedan gjorde Joe Goffman dundersuccé med sin utelämnande roman om sina barn- och ungdomsår. Och det var inte bara sig själv och sin familj han lämnade ut, utan alla med någon typ av framträdande roll i Bush Falls, det lilla samhälle han växte upp i och som han inte satt sin fot i under de senaste sjutton åren, har fått smaka på Joes känga. Så får hans far en stroke, och trots att han aldrig ens tänkt tanken på att återvända, ser han nu ingen annan råd. Det blir inte direkt ett kärt återseende, kan man väl säga.

Smakebiten är tagen från sidan 93, när Joe precis kommit fram till sitt gamla barndomshem och ser sig runt i sitt gamla pojkrum:

Högst upp på skrivbordshyllan vilar min gamla Fisherstereo. Jag trycker in den stora silvriga på-knappen och panelen tänds med ett sprakande i högtalarna. Jag ser häpet på medan tonarmen automatiskt åker upp och svänger ut över skivtallriken där en gammal 45-varvare snurrar. Det finns ingen anledning till att den inte skulle fungera, ändå blir jag överraskad när den gör det. Den är inkopplad bakom byrån, och jag minns hur jag kämpade med att dra ut byrån långt nog för att nå uttaget. Det känns helt ofattbart att någonting den där grabben, som så småningom skulle bli jag, gjorde på den tiden fortfarande är intakt, liksom i väntan på min återkomst. Plötsligt är vi förenade, han och jag, som om det skett en kosmisk förskjutning i rumstiden, och jag ser honom glasklart framför mig, känner hur hans rädslor och tankar plötsligt far genom huvudet på mig, hur hans yngre vätskor forsar genom mina ådror, och i en kort sekund, som genom något slags molekylärt minne, är jag han igen. Lårmusklerna ger efter och jag är tvungen att hastigt sätta mig på sängen. Min säng. Genom högtalarna strömmar en raspig version av Peter Gabriels ”In Your Eyes”, och jag kan inte annat än le.

 
9 kommentarer

Publicerat av på 14 oktober, 2012 i Böcker & läsning, Smakebit på søndag

 

9 svar till “Smakebit på søndag – ”Boken om Joe”

  1. Marika

    16 oktober, 2012 at 21:26

    Hoppsan, inte den bästa situationen för att återvända hem. Jag har inte läst nåt av Tropper än, men har hört att han ska vara rolig.

     
  2. Mari - Flukten fra virkeligheten

    15 oktober, 2012 at 12:56

    Det hørtes ikke akkurat ut som en lykkelig gjennforening med sitt yngre jeg. Forfatteren er helt ukjent for meg, men det er veldig fint å bli introdusert for en ny forfatter. Veldig flott omslag på boken forresten 🙂

     
  3. Stjernekast

    15 oktober, 2012 at 06:43

    En nostalgisk smakebit. Jeg hadde også syntes det hadde vært ubehagelig å vende tilbake til byen etter å skrevet en roman om menneskene fra barndommen! Noen ganger gir ikke livet en noe valg.

     
  4. Lottens Bokblogg

    14 oktober, 2012 at 22:44

    Tack för smakbit. Författaren finns på min läslista…

     
  5. Monika

    14 oktober, 2012 at 16:13

    Oj, en ny bok av Tropper. Har läst och gillat Konsten att tala med en änkling så det blir nog så att denna kommer att dyka upp här hemma. På ett eller annat sätt.

     
  6. astridterese

    14 oktober, 2012 at 14:33

    Det var en sterk smakebit. Ut fra det du forteller om hovedpersnen kan det ikke ha vært en lett ting å bli konfontrert med sin barndom. Boken virker interessant og jeg noterer meg den.
    Takk for tips og ha en riktig fin søndag!

     
  7. Beathe Solberg

    14 oktober, 2012 at 14:11

    Tusen takk for smakebiten:) En ukjent forfatter for meg dette. Kos deg med boken og ha en fin dag:)

     
  8. siljeblomst

    14 oktober, 2012 at 13:59

    Takk for smakebiten. Dette er en ny forfatter for meg.

     
  9. Leah

    14 oktober, 2012 at 12:47

    Ha, då läser vi samma bok! Jag ska påbörja den idag. 🙂

     

Kommentera

