RSS

Tematrio – traditioner

17 Dec

Måndag och dags för tematrio igen. Den här gången lämnar vi det bokliga därhän, och istället vill Lyran veta lite om våra jultraditioner. Jag och P har inte så många traditioner kring jul, men, som Lyran påpekar:

Men, en del traditioner finns kvar, berätta om tre av dem!

1. Julmarknaden på Jamtli. Nu har jag i ärlighetens namn på grund av sjukdom inte varit på marknaden de senaste två åren, men jag ser det ändå som en tradition att på fredagen packa med sig underställ, tjocksockar och vindtäta överdragsbyxor och dra till Östersund för att få gå runt bland bodarna och husen på Jamtli och få en rejäl dos julstämning. Och mat, bröd och kakor med sig hem, så klart.

2. ”En julsaga” av Charles Dickens. Det är faktiskt en boklig tradition jag har, att varje år när jag åker hemöver mot mor och far lyssnar jag på ”En julsaga” i Arne Weises uppläsning. Det är mysigt och en berättelse som gör sig otroligt bra som färdlektyr.

3. Ljusslingan runt ytterdörren. När jag som sextonåring flyttade till min första egna lägenhet var det en etta utan riktig hall. Istället var en halvvägg uppspikad i vinkel mot dörren och den övre halvan bestod av ett fönster mot rummet. Det fönstret klädde jag med en ljusslinga och glitter, och sen när jag flyttat har det alltid hängt med, fast runt dörren istället. Det är tokmysigt när man kommer hem att öppna dörren och få gå in genom en ljusportal, lite som att kliva in i en annan värld.

20121217-145627.jpg

 
7 kommentarer

Publicerat av på 17 december, 2012 i Böcker & läsning, Tematrio

 

7 svar till “Tematrio – traditioner

  1. Lena

    18 december, 2012 at 14:23

    Tre mysiga traditioner hos dig!

     
  2. [Anna]

    18 december, 2012 at 13:36

    Vilken mysig och välkomnande ljusportal🙂

     
  3. Sara Pepparkaka

    18 december, 2012 at 07:30

    Verkligen fin ljusslinga!

     
  4. feministbrud

    17 december, 2012 at 20:44

    En sådan slinga vill jag ha!

     
  5. bloggbohemen

    17 december, 2012 at 18:49

    Vad fint och mysigt med ljus runt dörren!

     
  6. Lottens Bokblogg

    17 december, 2012 at 18:38

    Vilka mysiga traditioner!
    Vi har besökt marknaden på Norra Berget här flera år men i år orkade vi inte. Tror vi blev lite besvikna förra året…

     
  7. Monika

    17 december, 2012 at 16:45

    Aaaah, vad mysigt! Ja, allt egentligen, men mest dörren🙂

     

Kommentera

