RSS

World tour 2013

06 Jan

Sammanställningen för 2012 visade med plågsam tydlighet att jag mestadels läser västerländsk litteratur, och då framför allt svenska och engelskspråkiga författare. Tråkigt, men sant. Och jag vet ju inte om jag kanske skulle kunna hitta en ny favorit i en argentinsk eller kenyansk författare om jag inte provar. Nicht war?

Därför ska jag ut på en liten världsturné i år. Från Sydamerika, över Stilla havet till Oceanien, vidare upp i Asien och med vägen över Mellanöstern till Afrika och de sydliga delarna av Europa. Så ser färdplanen ut. Till min hjälp kommer jag bland annat att ha:

Chinua Achebe – ”Allt går sönder” (Nigeria)
Michail Bulgakov – ”Mästaren och Margarita” (Ryssland)
Junot Diaz – ”Oscar Waos korta förunderliga liv (Dominikanska Republiken)
Lizzie Doron – ”Min mors tystnad” (Israel)
Janet Frame – ”Mot ännu en sommar” (Nya Zeeland)
Deon Meyer – inte bestämt vilken titel (Sydafrika)
Orhan Pamuk – ”Mitt namn är röd” (Turkiet)
Arundhati Roy – ”De små tingens Gud” (Indien)
Ngũgĩ wa Thiong’o – ”En blomma av blod” (Kenya)
Maria Vargas Llosa – ”Det gröna huset” (Peru)
Mo Yan – ”Vitlöksballaderna” (Kina)

Förresten – ni har väl inte missat Världslitteratur.se? Ovärdelig hjälp när man ska ut och resa i världen!

 
8 kommentarer

Publicerat av på 6 januari, 2013 i Böcker & läsning, Läsutmaning, World tour

 

8 svar till “World tour 2013

  1. Åslaug

    8 januari, 2013 at 17:10

    Dette var lurt! Jeg ønsker å lese bøker fra alle kulturer, så jeg skal følge ditt eksempel.

     
    • TinaO

      8 januari, 2013 at 18:32

      Vad roligt! Jag ser fram emot att följa din turné och få nya tips på vägen!

       
  2. Linda Odén (@LindaOde)

    7 januari, 2013 at 19:24

    Har ju lovat mig själv att inte hoppa på alla utmaningar i år, men å andra sidan kan man ju göra listor och sedan läsa det man känner för…

     
    • TinaO

      8 januari, 2013 at 10:16

      Ja, göra listor är ju det roligaste! Sen vad det blir, det är en annan sak…😉

       
  3. Josefin

    6 januari, 2013 at 17:54

    Kul grej! Ska omedelbums klicka in på Världslitteratur-sajten!

     
  4. bokdivisionen

    6 januari, 2013 at 17:06

    Kul! Tack för påminnelsen om Bulgakov, Jag ska inför min världsdelsodyssé inte glömma att inventera vad som redan finns i bokhyllorna här hemma.

     
    • TinaO

      7 januari, 2013 at 12:43

      Det är det som nästan är det värsta – att alla böcker utom tre redan står i bokhyllan och bara väntar på att bli lästa…

       

Kommentera

