RSS

Bokbloggsjerka 25 – 28 januari

25 Jan

Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Häng med i Bokbloggsjerkan!

Gör så här:
1. Skriv in urlen till ditt inlägg om ”jerkan” i kommentarsfältet hos Annika så att vi lätt hittar till ditt inlägg.
2. Besök andra bloggar genom att klicka på deras jerkainlägg. Hitta nya bloggar, prata om böcker eller skryt upp dina favoritförfattare.
3. Sprid information om jerkan så att så många som möjligt hittar den. Ju fler vi blir desto fler nya bokbloggar kommer vi att hitta under resans gång.
4. Besvara följande fråga (det blir en ny fråga varje vecka!):

Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?

Minsann! En samvetsfråga! Det här blir kul att jerka runt och kolla hur andra tänker!

Jag har haft lite svårt för det när det har handlat om recensionsex från förlag som jag bett om. Då har det hänt att jag har varit lite vag i mitt omdöme om boken inte fallit mig på läppen. Istället har jag försökt länka vidare till andra som läst och gillat, för att väga upp liksom. Det här är något jag har övat mig i under de senaste två åren, att våga vara kritisk även när jag bett om att få en bok, och jag tycker själv att jag har lagt av mig den rocken vid det här laget. Är det inte recensionsex jag bett om har jag däremot inte haft några samvetskval alls.

Och har jag sagt mig gilla en bok är det också så – det skulle jag inte kunna ljuga om.

 
12 kommentarer

Publicerat av på 25 januari, 2013 i Böcker & läsning, Bokbloggsjerka

 

12 svar till “Bokbloggsjerka 25 – 28 januari

  1. C.R.M. Nilsson

    27 januari, 2013 at 09:50

    Jag har haft en väldig tur med de recensionsex jag har bett om, så här långt – de har alla varit böcker jag har älskat. Det ska bli spännande att se vad som händer när jag läser den första jag ogillar…

     
  2. Sincerely Johanna

    26 januari, 2013 at 22:50

    Väldigt intressant det där med recensionsex. Jag har ju inte fått några tidigare men ha nu tre stycken som ska läsas och recenseras. Återkommer i frågan hur ärlig jag var i de recensionerna.

     
    • TinaO

      27 januari, 2013 at 09:38

      Ja, det är som svårast när jag själv bett om ett recex. Har däremot förlaget på eget bevåg skickat mig ett, då har jag inga sådana samvetskval.

       
  3. bokbrus

    26 januari, 2013 at 20:26

    Ja, det kan kännas lite konstigt att dissa ett recentionsex men jag tycker att om jag kan vara konstruktiv i min kritik är det inga problem.

    Trevlig kväll!

     
  4. Sara Pepparkaka

    25 januari, 2013 at 20:28

    Jag har inte försökt mig på recensionsex, så jag har inte ställts inför det dilemmat.

     
  5. Lottens Bokblogg

    25 januari, 2013 at 20:18

    Det svåra med recex som man inte gillar är att jag verkligen tycker att jag måste läsa ut den för att kunna skriva ett vettigt omdöme. Om jag sen inte gillar den så försöker jag vara väldigt tydlig med varför, kanske lite extra tydlig då. Sen är jag nog lite tydligare med svenska författare, eftersom det då och då händer att författarna själva kommenterar…

     
    • TinaO

      26 januari, 2013 at 11:20

      Visst kan det vara så att svenska författare kan kommentera, men det är oftast inte något jag brukar tänka på när jag skriver omdömen. Det har hänt en eller ett par gånger, men oftast kommer det som en total överraskning när någon kommenterat ett inlägg jag skrivit om hens bok.

      Och någon enstaka gång kan jag ha känt att jag borde ha varit tydligare med hur jag uppfattat just det där jag inte gillade, eftersom jag känt att jag fått försvara mig lite i kommentarsfältet sen.🙂

       
  6. Vargnatts bokhylla

    25 januari, 2013 at 19:23

    Recensionsex har jag ingen erfarenhet av, men jag kan tänka mig att det är som du säger om man bett om att få ett ex som man inte fastnar för sedan.

     
  7. ochdagarnagar

    25 januari, 2013 at 19:07

    Jag kan ibland bli lite mer vag om det är debutanter eller mkt unga författare. Jag vill inte såga alltför brutalt.

     
    • TinaO

      26 januari, 2013 at 11:17

      Jo, så kan jag också tänka. En debutant måste ju få en ärlig chans att hitta sin stil och sitt språk, och jag kan tänka mig att man måste få försöka en eller ett par gånger för att känna att man träffat rätt.

       
  8. Stockholmsflickan

    25 januari, 2013 at 17:24

    Har ingen erfarenhet av recensionsex men kan tänka mig att jag lätt skulle hamna i samma situation som du beskriver…🙂

     
  9. Monika

    25 januari, 2013 at 17:05

    Jag har bara bett om ett enda recensionsex och jag hade sådan tur att den verkligen var bra🙂

     

Kommentera

