RSS

Books & dreams – mer läslyx i livet

09 Mar

En av mina absoluta favvotidningar är såklart Vi Läser, så jag blev inte så lite nyfiken när jag hörde talas om den nya Books & Dreams. Tjackade ett ex på Pressbyrån och gillade verkligen formatet. Tjock (nästan 100 sidor), tar betydligt mindre plats än en vanlig tidning och med ett hårt omslag – det kändes verkligen lite lyxigt och som att badkarsläsningen var löst för många sejourer framöver.

Men alltså… Jag bläddrar nästa 20 sidor innan jag hittar ett uppslag jag stannar vid och ett boktips jag blir nyfiken på. Överlag är det väldigt många sidor med reklam eller nonsensgrejor som inte intresserar mig ett dugg, som ensidare om Capote, drömresor eller bilder från senaste Books & Dreams-eventet.

De större artiklarna är i och för sig välskrivna och för det mesta med fokus på författandet och skrivandet, men jag har väl otur eftersom jag inte är särskilt intresserad av att läsa om varken Louise Boije af Gennäs, Lina Forss eller John Irving just nu. Däremot fastnar jag för artikeln om Sofi Fahrmans syn på träning och artikeln om det nya, lilla, förlaget Soulfoods. Artikeln om svensk skräcklitteratur är ju också en klockren TinaO-artikeln, och till min förvåning blir jag riktigt nyfiken på både Jojo Moyes och Gillian Flynn

Men på det hela taget är upplevelsen mer av ett lojt nja än ett självklart ja!. En tidning måste tilltala mig med mer än hälften av utbudet för att jag ska vilja lägga pengar på den, och det gör inte Books & Dreams. Inte det här numret i alla fall. Men jag kan absolut tänka mig att ge den ett nytt försök till sommaren och slapparstunderna i hängmattan.

"Books & dreams" - vinternumret 2013

 
1 kommentar

Publicerat av på 9 mars, 2013 i Böcker & läsning

 

Ett svar till “Books & dreams – mer läslyx i livet

  1. Sincerely Johanna

    9 mars, 2013 at 15:57

    Jag tycker också att den känns nj sådär. Vi Läser förbli min favorit.

     

Kommentera

