RSS

Smakebit på søndag – ”Örfilen”

10 Mar

Söndag och dags för en smakebit igen. Smakebit på søndag kommer från den norska bloggen Flukten fra virkeligheten, titta gärna in där för fler smakebitar på svenska, norska och engelska.

Veckans smakebit kommer från ”Örfilen” av Christos Tsiolkas, den där australiensiska boken som gått som miniserie på svt på söndagskvällarna. Vi hamnar mitt i ett grekaustraliensiskt kompisgäng där en hemmafest får ett abrupt slut när en av de vuxna ger en pojke en örfil. Inte hans egen son, utan ett annat pars son. Pojkens föräldrar väljer att polisanmäla mannen, och snart prövas de flesta relationerna i gänget.

Berättelsen berättas av en person i taget, men går hela tiden framåt i tiden. Den som berättar om själva festen är mannen som håller i festen, den som berättar om närmsta tiden efteråt är en av hans frus bästa vänninor, osv. Smakebiten kommer från början av festen, när människor börjar komma och luften nästan surrar av förväntan och glädje:

Vädret var perfekt, en överdådig sensommareftermiddag med klar blå himmel. Hans kusin Harry hade kommit med sin fru Sandi och deras åttaårige son Rocco, och strax därpå kom Bilal och Shamira med sina två barn. Lille Ibby rusade direkt in i vardagsrummet och satte sig bredvid Adam och Sava, hälsade knappt utan hade redan ögonen fastklistrade vid teven. Minstingen Sonja vägrade först att vara med de andra barnen och klamrade sig nervöst fast vid sin mammas ben, men skratten från vardagsrummet lockade alltmer och till sist övergav honom kvinnorna i köket och smög tyst in och satte sig på golvet vid tjejerna. Aisha ställde fram ett fat med paj och korv på soffbordet. Barnen kastade sig över maten.

"Örfilen" av Christis Tsiolkas

 

11 svar till “Smakebit på søndag – ”Örfilen”

  1. Lexie

    10 mars, 2013 at 21:03

    Tack för smakbiten🙂

     
  2. Sara Pepparkaka

    10 mars, 2013 at 19:33

    Den boken bör ju vara intressant läsning. Tack för smakbiten!

     
  3. Melusine

    10 mars, 2013 at 14:33

    Virker som et interessant tema, takk for smakebiten🙂

     
  4. Tones bokmerke

    10 mars, 2013 at 14:20

    Ikke hørt om den før, men jeg ser den er oversatt til norsk. Takk for smakebiten.

     
  5. Lena

    10 mars, 2013 at 13:58

    Jag läst denna för inte så länge sedan. Gillar författarens sätt att skriva och att den är skriven ur olika personers perspektiv. Men huvudhandlingen som berör örfilen och följderna därav fick lite för lite utrymme enligt mitt tycke.

     
    • TinaO

      10 mars, 2013 at 17:42

      Det jag gillar är att relationerna är i fokus, så för mig har den varit helt rätt! Jag tycker också att det är ett fascinerande och riktigt lyckat sätt att låta en person i taget berätta, historien blir väldigt mångbottnad och det där med ”sanning” inte alltid så enkelt.

       
  6. Lottens Bokblogg

    10 mars, 2013 at 13:26

    Den här boken läste jag för inte så länge sedan. Gillade den för det finns så mycket att fundera på utifrån den. Tyckte de hade lyckats ganska bra med filmatiseringen också faktiskt.

     
    • TinaO

      10 mars, 2013 at 17:40

      Jag har medvetet inte sett filmatiseringen eftersom jag är mitt i läsningen, men jag måste erkänna att jag är lite nyfiken. När jag har pratat om boken med andra som följt serien har det känts som att de följer varandra bra.

       
  7. Beathe Solberg

    10 mars, 2013 at 10:44

    Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin dag!

     
  8. Monika

    10 mars, 2013 at 09:42

    Jag har hört talas om både bok och miniserien, men har varken läst eller sett.

     
  9. Evelina

    10 mars, 2013 at 09:33

    Tusen tack för smakbiten! Detta är en bok som jag bara blir mer och mer sugen på att läsa.

     

Kommentera

