RSS

”En man som heter Ove” av Fredrik Backman

13 Mar

Om boken:

Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom ”bitter” och ”grannarnas skräck”. Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller ”den där statskuppen”, som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.

Åh, Ove!! Du fantastiske man med det stora, stora hjärtat!! Du är den sortens människa som jag bara måste tycka om, den sorten som har ett hjärta av guld och principer av järn!

Men okej, jag ska backa bandet lite.

När Fredrik Backmans ”En man som heter Ove” var som mest omtalad i fjol kunde jag inte se att det var en bok för mig överhuvudtaget. Varför skulle jag, TinaO, vilja läsa en bok om en sur gammal gubbe? Så gick den och blev nominerad till Breakfast Bookclubs Litteraturpris, som jag gjorde en läsutmaning av och så var jag ju som tvungen.

Sen jag konstaterat att det är Torsten Wahlund som läser ljudboken tvekade jag i alla fall inte över vilket format jag skulle ta mig an, och därför har Torsten och framför allt Ove varit med mig under många eftermiddagar när jag gått hem från jobbet. Men ibland har jag varit tvungen att ta en paus. Många gånger har jag stängt av boken och istället valt att lyssna på musik eller podradio. Men inte på grund av att det på något vis är dåligt. Nej, nej.

Det är bara så jobbigt att gå runt bland folk och fnissa okontrollerat och ibland till och med gapskratta eller, ännu värre, torka tårarna.

För Ove är en man som väcker känslor. Många känslor av alla de slag. Fredrik Backman lyckas verkligen teckna ett rent fantastiskt porträtt av en man som skulle kunna vara min granne, svärfar eller en bekants bekant. Jag känner ju Ove, och att Backman lyckas förmedla den känslan är riktigt, riktigt bra gjort. Backman har också det där underfundiga sättet att beskriva människor, kroppsspråk och ansiktsuttryck som gör att jag precis vet vad han åsyftar, oavsett om det är Lufsen, Den Gravida Utländskan, Vinterkängan (okej, ingen människa, men jevvligt talande för vilken sorts hundras det är) eller Radhus-Rambo.

Jag brukar inte sätta betyg här på bloggen på de böcker jag läser, det gör jag bara på Goodreads, men när det gäller ”En man som heter Ove” skulle jag aldrig tveka. Det är en solklar femma, en underbar bok som jag redan prackat på alla jag känner. Och det kommer jag nog fortsätta med.

Ove, jag saknar dig!

Några av alla andra som också skrivit om ”En man som heter Ove” är Bokboxen, EnligtO, Bokhora, Fabulerat, Carolina, LyranEn bok om dagen, Fiktiviteter och Bloggbohemen.

"En man som heter Ove" av Fredrik Backman

 
5 kommentarer

Publicerat av på 13 mars, 2013 i Böcker & läsning, Bokrecensioner, Ljudböcker

 

Etiketter: , ,

5 svar till “”En man som heter Ove” av Fredrik Backman

  1. Mary

    15 december, 2013 at 00:30

    Verkligen en underbar bok!

     
  2. Lottens Bokblogg

    13 mars, 2013 at 17:12

    För mig blev den helt oväntat den bästa boken jag läste 2012! Helt överrumplande.

     
  3. Det skulle kunna hända dig - en e-bok av Jack A

    13 mars, 2013 at 14:33

    Den verkar ju störtskön!

     
  4. Carro

    13 mars, 2013 at 11:53

    Verkligen hur bra som helst!

     

Kommentera

