RSS

”Örfilen” av Christos Tsiolkas

16 Mar

Från baksidan:

En solig eftermiddag vid en grillfest i en förortsvilla ger en av gästerna en trotsig treåring en örfil.
Barnet är inte hans son.
Örfilen delar hela umgängeskretsen i två läger: de som tycker att den är ett grovt övergrepp och de som tycker att incidenten var en bagatell.
När pojkens föräldrar bestämmer sig för att göra rättssak av det fördjupas konflikten. Vänskapen mellan gamla vänner sätts på prov och familjelojalitet ställs mot moral och principer.

”Örfilen” av Christos Tsilokas hörde jag talas om i höstas när den kom ut på svenska och uppmärksammades på en hel del bloggar. Jag önskade mig den i julklapp och fick den av världens bästa svärmor, och långt om länge har jag nu avslutat den. (Att det tagit tid har inte med boken att göra, snarare med sviktande läslust och andra böcker som fått gå före.)

Det är en bok med människorna och deras relationer i fokus, och även om personporträtten kan kännas lite väl stereotypa ibland tecknar de ändå en målande bild av vem personen är. Rent berättartekniskt kan jag tycka att det är smått genialiskt att låta en person i taget få berätta, fastän vi hela tiden går framåt i kronologin. Det första kapitlet med festen och dess förberedelser berättas av Hector, mannen som tillsammans med sin fru Aisha har arrangerat festen. Nästa kapitel, som utspelar sig efter festen, några dagar senare kanske, berättas av Anouk, en av Aishas bästa vänner. Och så rullar det på. Flera av människorna som var där får berätta ett kapitel var och ibland har det inte alls med festen och örfilen att göra, utan det är som sagt människorna och deras inbördes relationer som står i fokus.

Samtidigt är det lite frustrerande också. Jag har ju redan från början av boken fått lära känna Hector, ta del av hans tankar och känslor, och när Aisha långt senare berättar ”sitt” kapitel vill jag också veta vad Hector tänker och känner, varför han reagerar som han gör i olika situationer. Boken lämnar mig med mer frågetecken och funderingar än svar, och det är en av bokens största styrkor. Att den inte skriver mig som läsare något på näsan utan lämnar mig med mina egna tolkningar.

Det känns också att det är vanliga människor i berättelsen, vanliga människor med vanliga problem. Vissa av dem tycker jag om, vissa av dem skulle jag inte välja in i min egen umgängeskrets. Vissa har större problem än andra, vissa har bättre förutsättningar än andra, och det är ju så det är i verkliga livet.

”Örfilen” är en lite lågmäld bok på samma fina sätt som Lionel Shrivers ”Dagen efter”, och även om den inte alls når upp till samma klass är det fortfarande en riktigt bra bok som berör. Det är Tsiolkas fjärde roman och den första som översatts till svenska. Jag hoppas det blir fler.

Andra som skrivit om ”Örfilen” är Lotten, Metta, Rader, Bloggbohemen, Dagens bok och Bokdivisionen.

"Örfilen" av Christis Tsiolkas

 
4 kommentarer

Publicerat av på 16 mars, 2013 i Böcker & läsning, Bokrecensioner

 

Etiketter: , ,

4 svar till “”Örfilen” av Christos Tsiolkas

  1. Anna Johansson

    17 mars, 2013 at 13:46

    Jag tyckte mycket om hur berättaren flyttades runt och gav olika perspektiv. Skillnaden i värderingar hos Första och andra generationens invandrare och det drogliberala var frågor som jag fortfarande minns.

     
    • TinaO

      17 mars, 2013 at 17:09

      Ja, det där med drogerna var … annorlunda.

       
  2. Lottens Bokblogg

    16 mars, 2013 at 12:43

    De öppna frågorna är verkligen en styrka även om man blir frustrerad. Tror den skulle passa som bokcirkelbok.

     
    • TinaO

      16 mars, 2013 at 15:35

      Håller med, det är verkligen en bok som går att diskutera.

       

Kommentera

