RSS

Tematrio – Saint Patrick

21 Mar

TematrioHänger på tematrion så här i elfte timmen. Lyran uppmärksammade att Irlands nationaldag, Saint Patrick’s Day, var i helgen:

Berätta nu om tre böcker skrivna av irländska författare.

1. Darren Shan. Pseudonumen som skrivit långa serier om både Darren Shan själv och även om Larten Crepsley. Ungdomsskräck när den är som absolut bäst. Jag har fångat många ovilliga läsare med hjälp av hans serier.

2. Oscar Wilde. Ännu en sån där klassikerförfattare som jag inte läst, och jag vet inte heller vilken bok jag skulle ge mig på i första hand – Canterville eller Dorian Gray? Jag tror ju ändå att jag verkligen skulle gilla Wilde, så någon gång…

3. Samuel Beckett. Bland det roligaste jag upplevt i min korta teaterkarriär (jodå, det har funnits en sån) var när en av mina klasskamrater valde att sätta upp ”I väntan på Godot” som specialarbete på gymnasiet med enbart tjejer i ensambeln. Jag var delaktig som organisatör och stöttepelare, och under en manussittning sa en av de andra tjejerna: ”Jag tycker vi ska döpa om den till ‘I väntan på Gudrun’!” Vi skrattade lite åt det, men när sen Kvinnor Kan-mässan som gick av stapeln i Östersund den våren kontaktade oss och frågade om vi inte kunde göra en föreställning inom ramen för mässan och om den föreställningen skulle kunna vara före Gudrun Schymans föredrag så… Förlåt Samuel, men ”I väntan på Gudrun” var ändå bland det roligaste jag gjort och därför har du alltid en plats i mitt hjärta.

Gogo och Didi (Lena och Chicki) från "I väntan på Gudrun"

Gogo och Didi (Lena och Chicki) från uppsättningen av ”I väntan på Gudrun” 1994.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 21 mars, 2013 i Böcker & läsning, Tematrio

 

Kommentera

