RSS

”Borde vara död” av Pål Eggert

22 Mar

Från baksidan:

Hisingen, Göteborg. På ett boende för hemlösa jobbar Sebastian som socialarbetare. Här möter han de som lever på samhällets botten: missbrukarna, de mentalt sjuka, de kriminella. Men han har aldrig tidigare mött någon som Isa.
När Isa kommer till boendet förändras allt. Döden verkar följa i hennes fotspår – personer hon talat med, som tidigare verkat ganska stabila, tar plötsligt livet av sig. Sebastian är övertygad om att hon döljer något bakom sin till synes normala fasad. Han är fast besluten att ta reda på vad innan fler människor mister livet, och han är inte utan resurser. Sebastian är nämligen inte heller exakt den han utger sig för att vara.

”Borde vara död” är Pål Eggerts tredje roman, och den första jag läser. Den kändes verkligen helt rätt för mig – dagens Göteborg med inslag av någon sorts övernaturlighet. Jag köper rakt av att Isa har en svans av kotor – en kroppsutsmyckning, inte så annorlunda mot en piercing, säger hon själv – och att hon har en underlig förmåga att påverka sin omgivning. Boken börjar med att en före detta torped, Bögbast, har fått i uppdrag att spöa Isa rejält, men tack vare sin förmåga klarar Isa sig undan. Eftersom hon känner sig jagad begär hon att få flytta till ett annat boende och hon hamnar då på Lundbygården där Sebastian jobbar.

Sebastian känner direkt att det är något med Isa, men han kan inte sätta fingret på vad. När en av de boende dör kort efter Isas inflyttning växer Sebastians misstankar, och när ännu en av de boende går samma öde till mötes känner han att det är dags att agera.

”Borde vara död” är ingen renodlad skräckfantasy, som jag trodde, utan istället poppar Stephen Kings ”Revolvermannen” flera gånger upp i mitt medvetande under läsningen. Jag köper rakt av att Isa inte är som oss andra, att hon har sitt svansattribut och den där förmågan att manipulera sin omgivning. Jag köper också Sebastians gåva, även om jag tycker att det sätt på vilket han förvärvade den är lite oklar. Men jag gillar verkligen hans sätt att åkalla sina krafter. Kan vara värt ett försök, faktiskt.😉

Det känns också att Eggert har skrivit om människor som ligger honom nära. De utstötta, sjuka och hemlösa han beskriver har alla sin historia och sitt öde, och det känns äkta på det sätt som bara kan förmedlas tack vare god människokännedom. De för berättelsen framåt på det sätt som bra personporträtt gör. Samtidigt stannar jag många gånger upp och funderar över om Eggert har en politisk agenda? Jag googlar oljebolag och sydamerikanska indianer men blir inte mycket klokare, även om jag lär mig en hel del nya ord och många tankar väcks.

Och ändå. Ändå finns där den där känslan jag hade när jag läste Kings ”Revolvermannen” – en känsla av att det blir för långsökt, att jag kan inte köpa att universum töjs ut och att det går att kroka fast stympade änglar i en himmel som Gud glömt. Jag önskar så att Eggert hade låtit bli just den delen av berättelsen, det är två ynka kapitel och jag önskar så innerligt att han valt att lösa problemet på ett annat sätt. Hade han gjort det hade jag tokhyllat den här boken och sett fram emot en fortsättning. (För det blir det väl?) Nu gjorde han inte det, och jag känner mig nästan lite loj.

Ett utdrag jag kommer komma ihåg:

”Folk vill väl göra sina grejer utan att gudar och galna trollkarlar lägger sig i och tänjer på deras tillvaro hur som helst.”
”Tror du att vanliga, ickemagiska människor bestämmer gränserna för magi på något sätt?”
”Mmm, på något undermedvetet vis. Eller så är det bara så det är. Inte vet jag, magi är inte någon exakt vetenskap. Det har man vetenskapen till.”

Hos Swedish Zombie kan du läsa en intervju med Pål Eggert, och hos Styxx Fantasy kan du provläsa första kapitlet.

"Borde vara död" av Pål Eggert

 
1 kommentar

Publicerat av på 22 mars, 2013 i Böcker & läsning, Bokrecensioner

 

Etiketter: , , ,

Ett svar till “”Borde vara död” av Pål Eggert

Kommentera

