RSS

”Hatet” av Maria Sveland

06 Apr

Från baksidan:

Det kom ett brev med ett dödshot. När den första rädslan lagt sig för sig vreden startklar och ett skrivande tar vid. ”Hatet. En bok om antifeminism” är en berättelse om ett Sverige i förändring där ett nytt debattklimat sakta har vuxit fram, och där det är alltmer legitimt att avsky feminismen och dess företrädare.
Hur kommer det sig att aggressiviteten mot feminister och kvinnor ökar just nu? Vad får hatet för konsekvenser? Hur kan feministhatet förstås utifrån ett historiskt och politiskt perspektiv?

Maria Svelands bok ”Hatet” är läskig läsning. Att hot om våld kommer som ett brev på posten (haha.) när man sticker ut hakan och säger att ”det här är fel” är enbart och endast läskigt. Det är den där sidan av mänskligheten jag så önskar inte fanns. Men det gör den. Det är det ena.

Den andra läskiga grejen är hur saker och ting i alla lägen kan vridas och vändas på för att få fram en bild som passar syftet. Kapitlet om ”Könskriget” gör det mer än önskvärt tydligt. Samtidigt kan jag inte bara rakt av ta allt Sveland skriver. När hon tar upp antifeministers syn på vårdnadstvister förstår jag inte riktigt hur resonemanget hänger samman, men det spelar egentligen ingen roll.

I en värld där skådespelare i en teateruppsättning mordhotas för att de sätter upp SCUM-manifestet, samtidigt som de inte stötte på några som helst protester när de tidigare satte upp en pjäs med pedofilinslag är inget annat än sjukt. För mig är Svelands ”Hatet” en ögonöppnare, jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så illa. Det är en angelägen bok, en bok som borde läsas av många. Kanske främst för att påminnas om det som varit och hur vi hamnat där vi är idag.

Bonus: ett UR-program om Maria Sveland och ”Hatet”.

"Hatet" av Maria Sveland

 
 

Etiketter: ,

3 svar till “”Hatet” av Maria Sveland

  1. Sincerely Johanna

    6 april, 2013 at 23:30

    Du har fått ett blog award hos mig om du inte redan sett det🙂

     
    • TinaO

      14 april, 2013 at 17:52

      Tack snälla! Jag återkommer.🙂

       
  2. Elina

    6 april, 2013 at 15:05

     

Kommentera

