RSS

Smakebit på søndag – ”Kriget är slut”

14 Apr

Söndag och jag hoppar på smakebit på søndag igen för att få lite blogginspiration. Smakebit på søndag kommer från den norska bloggen Flukten fra virkeligheten, titta gärna in där för fler smakebitar på svenska, norska och engelska.

Veckans bok är Morgan Allings ”Kriget är slut”, som är månadens bokcirkelbok på jobbet, och som vi ska diskutera i morgon bitti. Eftersom jag (som vanligt) var ute i absolut sista minuten har jag tillbringat några timmar i solen med Morgan i dag. Smakebiten kommer från början av boken, när Morgan och hans lillebror Stefan ska får flytta från barnhemmet tillbaka till mamma. De sitter i en bil tillsammans med en annan tant, och sakta känner Morgan att det är något som inte stämmer. Att de inte alls är på väg till mamma:

Hon vrider bort backspegeln och höjer musiken.
Jag glider ner på det röda lädersätet. Jag försöker alltid att göra mitt bästa men det räcker inte. Jag försöker vara stark, fast det går inte.
Men de ska inte få knäcka mig, tänker jag. Jag har Stefan att ta hand om. Måste vara stark för hans skull. Det fixar sig. Allt kommer att ordna sig.
Jag har lovat mamma.
Mamma.
När hon får reda på att hennes pojkar har lämnats bort, vad händer med henne då?
Jag tittar på Stefan men han sitter tyst nu och stirrar rakt fram. Han stänger det inom sig.
Jag ska hämnas.
En dag.
Nu är det krig.

"Kriget är slut" av Morgan Alling

 
 

Etiketter: , ,

5 svar till “Smakebit på søndag – ”Kriget är slut”

  1. Evelina

    15 april, 2013 at 09:07

    Låter som en intressant bok! Ska nog läsa den någon gång, verkar väldigt gripande.

     
  2. Monika

    14 april, 2013 at 21:33

    Morgan Alling tycker jag mycket om🙂

     
  3. Lexie

    14 april, 2013 at 20:38

    Denna måste jag läsa. Gillar Morgan Alling otroligt mycket. Tack för smakbiten:)

     
  4. Lena

    14 april, 2013 at 18:54

    Åh den skulle man läsa!

     
  5. Sara Pepparkaka

    14 april, 2013 at 18:41

    Jag såg en intervju med Morgan alling en gång, han hade visst lite svår barndom. Tack för smakbiten!

     

Kommentera

