RSS

”Kriget är slut” av Morgan Alling

15 Apr

Från baksidan:

När Morgan Alling berättade om sin tuffa barndom i radiopragrammet Sommar blev gensvaret enormt. Kanske för att ingen hade anat att den glada, spexande, populära skådespelaren hade en annan sida.
Hans tidiga barndom var fylld av polisingripanden, fyllefester och misshandel. Vid fyra års ålder skildes han från sin alkoholiserande mor, hamnade på barnhem och skickades sedan från fosterfamilj till fosterfamilj.

”Kriget är slut” var månadens val i bokcirkeln på jobbet, och även om boken så fint stod i min bokhylla var mina förutsättningar innan (före?) läsning: 1. Allings humor brukar inte vara min, 2. i de intervjuer jag sett med honom där man pratat fosterhemsplaceringar verkar han lite bitter (vilket jag absolut kan förstå), och, 3. är det en ”Pojken som kallades Det”-berättelse vägrar jag läsa mer än 52 sidor.

Nummer tre kom väldigt snabbt på skam. Det är visserligen mycket fylla, en hel del misshandel och ett ständigt sökande efter bekräftelse från Morgans sida, men det är ingen eländesskildring. Det känns verkligen att boken inte är skriven för att berätta hur jävligt han haft det, utan snarare för att inge hopp och ett ljus i mörkret hos andra som har liknande erfarenheter. Ett par tre gånger stannar jag upp och önskar att den skulle finnas i en lättläst version, om inte annat för att enklare sälja in den hos grabbarna på gymnasiet.

Där finns heller ingen bitterhet, en ilska, javisst, men ingen bitterhet. Att vuxna människor inom socialomsorgen medvetet ljuger för och lurar barn är så rent ut sagt förjävligt att vem som helst blir arg, men även här behåller Alling sitt återberättande sätt istället för att grotta ner sig i besvikelsen. Hur kan han våga lita på människor igen? För det gör han ju. Kanske det är en av nycklarna till att han klarat sig så bra?

”Kriget är slut” är en enkel bok att läsa, den är väldigt välskriven, berättad med mycket dialog och en del av morgonens diskussioner var om det är en roman eller en biografi. Samtidigt lämnar han mig med en hel del frågor: hur har det gått för Stefan? För Jenny? Jag vill så gärna att det ska ha gått bra för dem också, men jag är inte riktigt säker. Och de andra syskonen?

(Och vad gäller humorn kan jag inte säga så mycket annat efter läsningen mer än att det verkligen inte är någon humoristisk läsning, men det kan väl också vara så att jag missar en del underfundigheter, ogöteborgsk som jag är.)

"Kriget är slut" av Morgan Alling

 
2 kommentarer

Publicerat av på 15 april, 2013 i Böcker & läsning, Bokcirkel, Bokrecensioner

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “”Kriget är slut” av Morgan Alling

  1. Louise

    19 april, 2013 at 09:04

    Har den här hemlånad från biblioteket, den verkar ju grymt bra!🙂

     
  2. Evelina

    16 april, 2013 at 10:28

    Låter som en bra och gripande bok🙂 Ska nog sätta upp den på läslistan.

     

Kommentera

