RSS

Smakebit på søndag – ”SCUM manifest”

28 Apr

Söndag och dags för en smakebit igen. Smakebit på søndag kommer från den norska bloggen Flukten fra virkeligheten, titta gärna in där för fler smakebitar på svenska, norska och engelska.

För ett par tre veckor sedan läste jag Maria Svelands ”Hatet”, och blev så himla nyfiken på det där SCUM manifestet. Vad är det för något? Valerie Solanas, vem var det? Jag känner ju igen namnet, men varför? Alltså lånade jag hem ”SCUM manifest” i Sara Stridsbergs översättning från 2006 och smakebiten kommer faktiskt från hennes förord apropå vem Valerie Solanas var:

Avsändare: Valerie Jean Solanas. Född i Ventor, Amerika, 1936 av Dorothy och Louis (barnknullare) Solanas. Författare. Prostituerad. Surfare. Forskare i psykologi. Feministisk teoretiker. Tvättäkta manshatare (yeah!). Tiggerska. Uteliggare. Inget systerskap. Mentalsjukhus, fängelse. Mera mentalsjukhus. FÖRFATTARE.

Det har alltid betydelse vem som är avsändare av en text. Det har betydelse vem du knullar med, om du är kvinna eller man, om du har ett hus, om du har pengar, om du säljer din fitta eller inte.

"SCUM manifest" av Valerie Solanas

 

Etiketter: , ,

5 svar till “Smakebit på søndag – ”SCUM manifest”

  1. Sincerely Johanna

    29 april, 2013 at 10:23

    Jag är också sugen på att läsa manifestet efter att ha sett föreställningen men samma namn i vintras.

     
    • TinaO

      30 april, 2013 at 18:27

      Åh, du har sett den?! Läs manifestet du med och jämför de två upplevelserna sen! *nyfiken*

       
      • Sincerely Johanna

        1 maj, 2013 at 14:32

        Jag tar det som en utmaning🙂 Och återkommer när det är gjort.

         
  2. Anita Ness

    28 april, 2013 at 22:04

    Hm, interessant.:)

     
  3. Monika

    28 april, 2013 at 21:13

    Bara av förordet drar jag slutsatsen att detta inte är en bok för mig😉

     

Kommentera

