RSS

”SCUM manifest” av Valerie Solanas

29 Apr

För några veckor sedan läste jag Marias Svelands ”Hatet”, och en hel del tankar har bubblat upp efteråt. Den största kunskapsluckan jag kände under läsningens gång var att jag inte hade någon som helst koll på det så kallade SCUM manifestet av Valerie Solanas.

Vad är det för något? Vem var Valerie Solanas. Hur kan en text – inte ens 100 sidor med förord och allt – vara så oerhört provocerande att deltagarna i en teateruppsättning av den mordhotas? Och uppmanar hon verkligen till mord på män?

Först och främst – ja, jag ser (självklart) mig själv som feminist. Och nej, jag hatar inte män, jag lever med en och trivs alldeles ypperligt med det. Det finns mycket annat jag inte tycker om, som förtryck och orättvisor. Det här är knappast nyheter för någon som känner mig. Klart jag blir nyfiken på ”SCUM manifest”.

”SCUM manifest” börjar med ett förord av Sara Stridsberg som också har översatt texten. Förordet säger väldigt mycket om både manifestet och om vem Valerie Solanas var, och utan det skulle min bristande förförståelse förstört mycket av läsningen. Det är också värt mycket att kunna bläddra tillbaka till förordet och skumma det för att hitta åt nyckelbegreppen under läsningens gång.

Och det gör jag flera gånger. Visst är manifestet extremt på många sätt, men frågan är om det egentligen ska läsas så himla bokstavstroget då? Jag har i alla fall svårt att ta det på blodigt allvar, jag ser det mer som en teoretisk text dragen till sin absoluta spets. En alternativ verklighet, inte helt olik en science fiction-berättelse från samma tid.

Ändå. Hon uppmanar ju verkligen till våld. Att slå tillbaka, att utrota den missbildade kvinna som mannen (enligt Solanas alltså) är – en icke fullständig X-kromosom. Eller? Samtidigt säger hon: ”En kvinna vet instinktivt att det enda som är fel är att skada andra och att meningen med livet är kärlek.”

Jag vet inte om läsningen har rätat ut så många frågetecken, den har nog snarare väckt fler funderingar än jag hade innan. Det jag absolut kommer bära med mig är det sätt som Solanas vrider om verkligheten på – hur hon definierar män och kvinnor på ett helt annat sätt än vi är vana vid, och att hon fastslår kvinnan till normen och gör mannen till det avvikande på ett så självklart sätt. Det är de beståndsdelarna som gör det lätt att förstå att ”SCUM manifest” blivit ett manifest som stått sig som en av feminismens viktigaste texter i snart 50 år.

Här finns en riktigt bra recension av skriften på Dagensbok.se.

"SCUM manifest" av Valerie Solanas

Kuriosa: fotot på bokomslaget är taget när Valerie Solanas förs bort av polisen bara några timmar efter att hon skjutit Andy Warhol. (Och det var därför jag kände igen hennes namn. Pinsamt.)

 

Etiketter: , ,

Kommentera

