RSS

En liten kärlekshymn till Soppsällskapet

30 Apr

Jag har den oerhörda förmånen att få vara med i vad som måste vara världens bokklubb – Soppsällskapet. Ungefär en gång i månaden träffas vi hemma hos en av oss sju (vi har en vilande medlem också), äter soppa och pratar smått och stort, kärlek och jobb, och avslutar med böcker och läsupplevelser under kaffet.

I går var vi till fina A, som bjussade på en supergod palsternackssoppa. Alltså, det är något med palsternackor, de är ju så sjukt goda! Och böckerna vi pratade om! En hel del av pratet handlade om mr. Grey – några har läst hela triologin, andra bara den första eller ingen alls, och åsikterna gick verkligen isär. En del deckare nämndes också; Kråkflicke-triologin, ”Pojken i resväskan” (som jag fick med mig hem), samt Åsa Larsson och Elly Griffiths. Lite Oates nämndes också, jag snackade ut ”Fågelbarn” och så fick vi alla känna på den broderade pocketutgåvan av ”Utvandrarna”, bara för att nämna några. Bland det finaste med Soppsällskapet är nämligen att det är så opretantiöst, vi läser det vi vill när vi vill och pratar om själva läsupplevelsen mer än analyserar boken.

Varje gång vi träffats är det som att få en energiboost, jag blir superpeppad på att läsa och ofta avhandlar vi en eller ett par stora livsfrågor medan vi äter som gör livet lite enklare att tampas med. I år är det tio år sedan Soppsällskapet skapades, och för min del har jag varit med i nio år.

Det är värt att fira, eller hur? (Planering pågår.)

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 april, 2013 i Böcker & läsning, Bokcirkel

 

Kommentera

