RSS

”Död tills mörkret faller” av Charlaine Harris

11 Jul

Från baksidan:

Sookie Stackhouse är på många sätt en vanlig tjej. Hon bor i en liten håla i Louisiana, och jobbar som servitris på den lokala baren, Merlotte’s. I den lilla staden känner alla varandra och det är sällan det händer något utöver det vanliga. Varje dag är den andra lik. Så kommer Bill. Han är mörk, stilig och spännande, allt det Sookie har saknat. Men han är också vampyr, och hans vänner är allt annat än vanliga och tråkiga. Är passion och spänning värt vad som helst?
En efter en hitta kvinnor i trakten brutalt mördade och det börjar viskas om vampyrerna. Menande blickar och spridda kommentarer leder snabbt till lynchstämmning. Sookie slits mellan rädsla för sitt eget liv och önskan att rentvå dem hon älskar.

”Död tills mörkret faller” är den första boken i serien om Sookie Stackhouse, den där tjejen som kan läsa andras tankar och som har en av huvudrollerna i TV-serien True Blood. Jag har haft den som badbok under vintern, och för det har den passat perfekt – lätt att få grepp om, inte så viktigt att man kommer ihåg vad som hänt mellan lästillfällena och personer som inte erbjuder något större djup.

Där finns också någon sorts halvburlesk humor som inte tilltalar mig, lite samma som i ”Själlös”, och det går mig helt förbi. Men det som retar mig mest är nog de platta karaktärerna, mest för att jag aldrig får lära känna personerna, och hur jag än försöker kan jag inte förså deras reaktioner i olika lägen.

Som badbok helt okej, men jag hade i ärlighetens namn precis lika gärna kunnat läsa en veckotidning.

"Död tills mörkret faller" av Charlaine Harris

 
4 kommentarer

Publicerat av på 11 juli, 2013 i Böcker & läsning, Bokrecensioner

 

Etiketter: , , ,

4 svar till “”Död tills mörkret faller” av Charlaine Harris

  1. nathaliesjogren

    11 juli, 2013 at 18:42

    Intressant att det är fler som inte tycker boken är speciellt bra. Försökte tvinga mig igenom den, men till slut gav jag upp. Det jag minns var bara hennes alla olika klädesplagg som hon i detalj beskrev. Inte intressant för mig. Jag föredrar tv-serien alla gånger.

     
    • TinaO

      11 juli, 2013 at 18:56

      Ja, det var faktiskt väldigt mycket fokus på hennes kläder! Jag har inte sett tv-serien, men har väl alltid trott att jag skulle gilla den. Men efter det här och upplysningen om att det bara blir samma och samma om och om igen känner jag mig inte särskilt hugad…

       
      • nathaliesjogren

        13 juli, 2013 at 13:24

        Ja, fast tv-serien fokuserar inte bara på henne, utan mycket på de andra karaktärerna och hur de utvecklas åt olika håll.

         
  2. Gia

    11 juli, 2013 at 15:12

    Den blir ännu sämre längre in. Då är det bara samma upprepning av tidigare händelser igen. Varje bok följer samma mönster. Sookie träffar märkvärdig kille, saker går åt skogen och vips så träffar hon en ny märkvärdig kille. Om och om och om igen…

     

Kommentera

