RSS

Nu är boken snart död (igen)

11 Jul

I alla fall om vi ska tro den senaste Sifo-undersökningen inom ämnet. 38 procent av de tillfrågade tror att surfplattan är det format vi helst läser på om tio år. 18 procent tror att vi är där redan om fem år.

När jag läser artikeln från IDG är det tre saker jag spontant tänker på.

Först och främst: boken har dött så många gånger sedan början av förra seklet att det känns lite som Peter och vargen att säga att surfplattan kommer ersätta pappersboken. Först kom radion – läsandet av böcker kommer upphöra! Sen filmen – snart kommer ingen att läsa böcker! TV, TV-spel, VHS, datorer… ja, ni förstår vad jag menar. Trots alla tekniska utvecklingar har boken och papperet fortfarande ett stark fäste.

För det andra: om vi väljer att läsa, men i ett annat format, dödar vi verkligen boken då? Är det inte bara en naturlig utveckling? Bara för att vi inte har gråa bakelittelefoner på en särskild bänk i hallen betyder ju inte det att vi inte kommunicerar via telefoner, eller hur? Okej, papperet kanske försvinner. Men om det försvinner rent fysiskt samtidigt som läsandet ändå ökar, då kan jag som bibliotekarie inte annat än jubla.

För det tredje: i våras sa jag upp min tidningsprenumeration. Istället tog jag en e-tidningsprenumeration, och numera sitter jag med surfplattan när jag äter frukost. Det har jag gjort av praktiska skäl, sommaren är ofta en tid när det blir vingel med post och dagstidning för oss med eftersändning och återdatum, och någonstans blir det alltid fel. Nu behöver jag inte oroa mig för att brevlådan blir full när vi är borta, jag har alltid tidningen i handen till kaffet och, nästan bäst av allt, även om det blåser kan jag i lugn och ro läsa utan att behöva sätta fast alla hörn och försöka fånga tidningen när jag ska bläddra.

2013-07-11 11.29.57

Och för det fjärde (som jag kom på nu när jag skrivit det ovanstående): jag hörde på radion häromdagen att vi går mer och mer mot att ha tillgång till tjänster och produkter istället för att äga dem själva. Spotify är ett exempel, att vi köper tillgången till musik snarare än faktiska CD-skivor eller mp3-filer. Det är ju lite samma med digitala böcker, tidskrifter och noveller – istället för att låsa oss till de fysiska exemplaren ser vi alltmer till att vi har tillgång till ett större utbud, via bibliotekets e-böcker, Ztory, Storytel eller Novellix, bara för att nämna några.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är spännande och att det inte finns någon som helst anledning att vara rädd och försöka bromsa. Våga prova istället!

 
 

Kommentera

