RSS

”Cinder” av Marissa Meyer

12 Jul

Från baksidan:

”Det var prins Kai!” sa Iko och rullade fram bredvid Cinder. ”Jag tror att jag blir överhettad.”
Cinder skrattade till. Detta måste hon berätta för sina styvsystrar. Självaste prinsen! Och han behövde just hennes hjälp. Det var fantastiskt. Det var otroligt. Det var…
Så suckade hon djupt.
Hade prinsen förstått att hon inte var någon riktig människa?

”Cinder” av Marissa Meyer är den första delen i triologin Månkrönikan, och jag har länge haft den på läsalistan utan att känna mig riktigt sugen på den. Jag gillar ju inte science fiction. I bakgrunden ligger dessutom sagan om Askungen (Cinderella) och skvalpar, och det känns helt enkelt inte som en bok för mig.

Men.

Det är någonting med berättelsen, med drivet i texten som gör att jag bläddrar på som en galning. När jag fick ge upp läsningen den där första kvällen natten hade jag bara 40 futtiga sidor kvar, men ögonen gick i kors och hur mycket jag än ville kunde jag inte fortsätta.

Som sagt, Askungen finns där i bakgrunden, men inte mer än så. Visst finns det likheter, men ”Cinder” känns snarare som en helt egen berättelse än som en copycat. Och visst, Cinder är en cyborg, vi befinner oss i en värld med androider och människor som bor på månen, men … det är ju så bra!

På något konstigt vis blir jag precis lika kär i ”Cinder” som jag blev i ”Hungerspelen”, som jag ju inte heller skulle gilla eftersom det är scinece fiction… Det som psykar mig är att jag inte riktigt förstår vad det är som tilltalar mig så. Språket är enkelt som det anstår en ungdomsbok, jag tycker inte ens att det är en crossover. Handlingen är rak och enkel, lätt att förutse och karaktärerna är enkla, snudd på stereotypa emellanåt, med den snygge prinsen, den fantastisk vackra och elaka drottningen, den muttrande Askun Cinder som sist av alla förstår vem hon egentligen är, osv.

Och ändå.

Ändå kommer jag så snart jag betat av läshögen här hemma att snabbt som ögat se till att jag får lägga vantarna på del två, ”Scarlet”. Som precis som ”Cinder” kom till under NaNoWriMo, bara det.

Andra som skrivit om ”Cinder” är Hundöra, Carolina, Bokugglan, Nilma och Lotten, (som även läst ”Scarlet”). ”Cinder” finns dessutom som e-bok att låna hem.

"Cinder" av Marissa Meyer

 
 

Etiketter: , , ,

3 svar till “”Cinder” av Marissa Meyer

  1. Monika

    12 juli, 2013 at 14:12

    Den här har jag velat läsa ända sedan den kom ut. Vi får väl se hur länge det dröjer. Kanske blir det ett e-bokslån under semestern.

     
  2. åka

    12 juli, 2013 at 12:18

    Hur mycket steampunk är den, skulle du säga?

     
    • TinaO

      12 juli, 2013 at 12:29

      Inte alls, är nog mitt svar. Den är i så fall snarare cyberpunk, men inte heller det är riktigt rättvisande.

       

Kommentera

