RSS

”Språkresan” av Mats Berggren

15 Jul

Från baksidan:

Ett nytt land. Nya människor. Här vet ingen vem datanörden Max är och han börjar hänga med de coola killarna Leo och Simon som är mer vana vid alkohol och uteliv. I skolan träffar han också den engelska tjejen Cate. Under resan förändras Max, helt nya sidor kommer fram.
Frågan är om han själv vet vem han är?

”Språkresan” handlar om femtonårige Max som sommaren mellan åttan och nian åker till Whalebone Bay på uppmaning av sin mamma. Hennes tanke var nog att få ut honom från hans rum och onlinespelens värld med förhoppningen att han kanske hittar nya intressen och vänner.

Redan på planet till England lägger Max märke till två killar som sticker ut lite extra. Den ena killen har den coolaste utstrålning man kan ha, och Max ser till att han får en chans att lära känna dem och de börjar hänga tillsammans.

Helt plötsligt är Max en kille som snattar, festar och ljuger. Vem är han egentligen?

I vintras läste jag Mats Berggrens senaste ungdomsbok och blev helt förälskad i både personerna och språket. Kanske var därför förväntningarna väl höga när jag fick hem ”Språkresan”, men i den hittar jag inget av det jag blev så förtjust i i vintras. Jag gillar aldrig Max, varken innan han far till England, när han är där eller när han kommit hem. Jag får inte heller någon känsla för Cate, Leo eller de andra ungdomarna, de berör mig inte alls.

Kanske är det för att det inte ens är meningen att man ska tycka om Max eller de andra. Istället ligger fokuset på att försöka förklara det som egentligen inte går att förklara – hur en helt vanlig kille, med en kärleksfull familj och schysta kompisar kan bli någon helt annan, en som ljuger, stjäl och misshandlar.

"Språkresan" av Mats Berggren

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

