RSS

”En världsomsegling under havet” av Jules Verne

16 Jul

Om boken:

När professor Aronnax, hans trogne betjänt Conseille och den kanadensiske harpuneraren Ned Land går ombord på fregatten Abraham Lincoln anar de inte vad som väntar dem. Men genom ödets nyck räddas de ur sjönöd av kapten Nemo och blir ”fria” fångar ombord på hans Nautilus.

Under de långa färderna med denna märkliga undervattensbåt öppnar sig havens alla hemligheter för dem. Men inte ens de vackraste fiskarna eller de underbaraste korallreven kan fördriva den känsla av svart hot, grymhet och dom som vilar över farkosten och dess kapten.

Under vårens bokcirkel bland personalen på biblioteket var en av de titlar vi läste och diskuterade Jules Vernes klassiker ”En världsomsegling under havet”. Jag hann aldrig läsa klart den då, utan har avslutat den nu i sommar.

Efter att ha lidit skeppsbrott blir professor Aronnax tillsammans med sin assistent Conseil och harpuneraren Ned Land räddade av kapten Nemo. De dras ombord på Nautilus, denna undervattensfarkost som drivs av elektricitet, som kan dyka nästan hur djupt som helst och kan bryta sin egen väg genom sydpolens ismassor.

Det har varit riktigt roligt att läsa ”En världsomsegling under havet”, denna klassiker från 1870! Jag har inte läst något alls av Jules Verne tidigare, och jag kan bara konstatera att precis som med Jane Austens ”Stolthet och fördom” så förstår jag verkligen att den har blivit en klassiker.

”En världsomsegling under havet” är nämligen så mycket mer än en spännande bok. Jag googlar som en galning under läsningen gång, allt från dugonger och telegrafkablar till pärlbåtar, och kartboken har varit en kär följeslagare under tiden. Jag funderar över vad man visste på den tiden, vad som var helt nytt och vad som fortfarande var science fiction. Det är en bok som triggar fantasin och upptäckarlusten, precis sådär som en riktigt bra lärare kan göra.

Jag köpte den nya utgåvan med Lena Anderssons förord, och under diskussionerna hittade vi många olikheter mellan de olika utgåvorna. En av kollegorna hade fått tag i en utgåva där allt, precis allt, djurliv klassificerades och kategoriserades i minsta detalj, medan jag i min utgåva fick ett kort litet sammandrag av varje klassifikation som fint smälte in i texten.

Kort och gott, jag har njutit av varje sekund jag befunnit mig ombord på Nautilus!

"En världsomsegling under havet" av Jules Verne

 
1 kommentar

Publicerat av på 16 juli, 2013 i Böcker & läsning, Bokcirkel, Bokrecensioner, Klassiker

 

Etiketter: , , ,

Ett svar till “”En världsomsegling under havet” av Jules Verne

  1. Gia - Bokfrossa

    16 juli, 2013 at 16:15

    Vilket fint omslag den hade🙂 Har Till jordens medelpunkt hemma i hyllorna som jag tänkt att jag ska läsa

     

Kommentera

