RSS

Tematrio – Frankrike

17 Jul

Tematrio

Lyran har som bekant en tematrio varje vecka, och den här veckan skriver hon så här:

Som jag tidigare utlovat är temat för veckan franskt för att dra ut lite på det franska firandet. Jag väljer att skriva om tre nobelprisade fransmän, ni kan välja vad ni vill så länge det finns något franskt i det hela.

Eftersom jag och franska författare inte brukar komma så bra överens blir det dåligt med tipsandet om bra böcker den här gången. Istället letar jag längst, längst ner i bokhögen efter tre fransoser jag faktiskt vill läsa:

1. Jean-Paul Sartres ”Äcklet”. Jag minns att en klasskompis läste den under gymnasiet och ur fascinerad (och äcklad) hon var av den, och sedan dess har jag varit inte så lite nyfiken på den. Drar mig ändå för att faktiskt ta tag i den eftersom den känns kompakt och tung. Och liksom… existensiell, typ…

2. Simone de Beauvoirs ”Det andra könet”, för att det känns som en bok man bara ska läsa. Punkt.

3. Marguerite Duras ”Älskaren”. En klassiker som är så kortfattad borde jag väl i ärlighetens namn inte ha några större problem med? Jag menar, den utspelar sig ju inte ens i Frankrike… (Dessutom står den redan i bokhyllan och ser så himla fin ut!)

"Älskaren" av Marguerite Duras

 
3 kommentarer

Publicerat av på 17 juli, 2013 i Böcker & läsning, Tematrio

 

3 svar till “Tematrio – Frankrike

  1. Sara Pepparkaka

    17 juli, 2013 at 20:23

    Jag kan definitivt rekommendera Duras, men de två andra har jag inte läst. Kanske någon gång.

     
  2. Freja

    17 juli, 2013 at 19:48

    De två första skäms jag för att jag inte läst… Som tonåring kallade jag mig ”existentialist” och hade Sartre som husgud och som feminist borde jag ju definitivt läst ”Det andra könet”, men inte…

     
  3. Lottens Bokblogg

    17 juli, 2013 at 19:28

    Ja, det var tre som man ”borde” läsa…

     

Kommentera

