RSS

”Fifty Shades of Grey” av E. L. James

19 Jul

Ett år efter alla andra har även jag läst ”Fifty Shades of Grey” av E. L. James.

Men det var banne mig inte enkelt. Jag har hållit på sedan i mars tror jag, och det finns flera anledningar till att det tagit tid:

För det första, varken Anastasia eller Christian är karaktärer jag bryr mig om. Varför? Tja, efter dryga femhundra sidor känns det som om jag fortfarande inte vet vilka de är. Jag vet inget mer än bara ramarna, djupet i människorna saknas helt, och det är inget nytt att jag har svårt för böcker där inte personerna berör mig på något sätt.

För det andra, det lilla av Anastasia jag sett tyder inte på att hon är en kvinna jag skulle välja att umgås med. Ett exempel på varför är när Christian och en pilot inför en glidflygning samtalar om tekniska termer, lufttryck och termik och Ana konstaterar att det låter väldigt avancerat och därför inte lyssnar vill jag rycka tag i henne, skaka om henne och skrika ”men så lyssna så kanske du lär dig något då!!” Och böcker där jag tycker rent illa om människorna, de brukar gå fetbort.

För det tredje, Christian Grey är ju fullkomligt sjuk i huvudet. Han kan få vara hur jäkla skitsnygg och snorrik han vill, men en man som inte tål motsägelser och som faktiskt stalkar kvinnor är ingen normal människa. Och nej, det är inte charmigt eller ett uttryck för hans starka känslor för Ana. Det är bara sjukt.

För det fjärde, att Anastasia tror att hon ska kunna rädda honom. Eftersom hon älskar honom. Eh… va? Hon känner honom ju inte! Hon vet inte vem han är, vad han kommer från och hur han tänker och fungerar. Vad finns det då kvar att älska? Blaha, blaha, säger jag.

För det femte, att jag har läst den på engelska. Och min engelska lämnar en hel del övrigt att önska, vilket gör att läsningen går väääldigt långsamt. Vilket betyder att det finns väldigt mycket tid för eftertanke och reflektion. Och Fifty Shades är inget som tjänar på eftertanke och reflektion.

Egentligen är den enda anledningen till att jag, efter ett par månaders uppehåll, faktiskt tagit tag i den igen och läst ut den är att jag har svårt för att totaldissa böcker jag inte läst hela vägen ut. Men nu har jag läst den, och nu kan jag säga precis som jag tycker – vicket jevvla skit!

Finns det inget bra då? Jo, faktiskt.

Sexscenerna är de enda passager i boken där det faktiskt finns en själ. Det är bara under sexscenerna som vi riktigt får komma under huden på Anastasia, och det är bara då som boken faktiskt griper tag. Men på det hela taget förstår jag inte vad som är grejen med Fifty Shades, och inte heller diskussionerna vi haft om den i Soppsällskapet har gett mig någon större förståelse. Jag gillar det helt enkelt inte.

Att andra gör det är helt OK. Jag menar, en av de böcker jag totaldissade ifjol vann ju ett av de finaste prisen, så…

Missade du diskussionen om Fifty Shades ifjol? (I så fall – satt du i isoleringscell eller är du astronaut?) Det finns i alla fall massor att läsa om både första boken och hela serien bland annat härhärhärhärhärhärhärhärhärhärhärhärhärhärhärhär eller här.

"Fifty Shades of Grey" av E. L. James

 
3 kommentarer

Publicerat av på 19 juli, 2013 i Böcker & läsning, Bokrecensioner

 

Etiketter: , , , ,

3 svar till “”Fifty Shades of Grey” av E. L. James

  1. Lingonhjarta

    31 juli, 2013 at 03:35

    Hahaha jag tycker nästan alla ska läsa den för att kunna skriva om den sen. En av de få böcker som jag verkligen dissat. Otroligt roligt inlägg😀

     
  2. Lottens Bokblogg

    20 juli, 2013 at 11:48

    Skrattade högt åt ”Och Fifty Shades är inget som tjänar på eftertanke och reflektion”🙂 Den här boken har jag redan bestämt mig för att inte läsa. Och ditt inlägg får mig inte direkt att ändra åsikt😉
    PS Tack för presenterna som kom igår!

     

Kommentera

