RSS

Bokbloggsjerka 19 – 22 juli

20 Jul

BokbloggsjerkaNu var det rejält länge sen, men eftersom jag börjar hitta tillbaka till både läsandet och bloggandet hänger jag med på helgens bokbloggsjerka.

Varje vecka ställer Annika en ny bokrelaterad fråga för oss att besvara, och när det är gjort är det bara att jerka (hoppa) runt bland de andra deltagarna för att få inspiration, diskutera eller få upp ögonen för något nytt. Det är ett super bra sätt att hitta nya bloggbekantskaper och nya författare att läsa. Det enda kravet är att du ska ha en bokblogg, och svara på veckans fråga som den här gången är:

Två frågor till er som älskar bokomslag: Vilka bokomslag tycker du matchar bokens innehåll bäst/sämst? Vilket/vilka bokomslag tycker du bäst/sämst om och varför?

Jag har skrivit om omslag i jerkan tidigare, och det är något jag tittar väldigt mycket på. Sen när jag börjar läsa bryr jag mig faktiskt inte lika mycket om det, då är det snarare titeln jag kan gå tillbaka till och fundera på hur den hör ihop med innehållet. Men en bok vars omslag fått nya dimensioner allt eftersom är ”Hungerelden”, den andra delen i triologin Victora Bergmans svaghet:

"Hungerelden" av Jerker Eriksson &  Håkan Axlander Sundquist

Det är lite svårt att förklara om man inte läst serien, men i den första delen, ”Kråkflickan” finns en Carl Larsson-tavla på en av väggarna i Victoria Bergmans barndomshem. Hon ser på tavlan och minns att hon brukade föreställa sig att det var hon som var på tavlan. Tyvärr minns jag inte vilken tavla det var, men en av Carl Larssons tavlor heter ”Framför spegeln” och ser ut så här:

Bilden är inlänkad från Nationalmuseums webbsida.

Carls Larssons ”Framför spegeln”

Det är som sagt lite svårt att förklara, men jag har aldrig kopplat namnet Carl Larsson och hans typiska stil till något otäckt och negativt. Förrän nu. Fascinerande. Och väldigt, väldigt bra gjort av Eriksson & Axlander Sundquist. Jag lovar att skriva mer om den här triologin och varför jag fastnat så för omslaget snart.

Andra omslag som jag bara älskar och tycker är så himla snygga är:

Och så ”Harhjärta”, så klart…

Omslag jag däremot inte tycker om är dessa så himla tråkiga omslag som så många e-böcker verkar få. Ni vet, de där trista enfärgade?

Skitfult eboksomslag

Så jevvla fult! Och så det här omslaget som jag inte ens vill lägga till en gång till. Why, liksom?

 
9 kommentarer

Publicerat av på 20 juli, 2013 i Böcker & läsning, Bokbloggsjerka, E-böcker

 

9 svar till “Bokbloggsjerka 19 – 22 juli

  1. nathaliesjogren

    21 juli, 2013 at 21:05

    Håller med dig om att Fru Marianne är verkligen tråkig. Den skulle jag aldrig läsa, baserat endast på det omslaget.

     
  2. Freja

    21 juli, 2013 at 20:25

    Jag insåg när jag läste några andras svar att jag har svårt för omslag som har bilder av människor… Undrar vad det säger om mig…

     
  3. annelie

    21 juli, 2013 at 18:29

    Den där Susan Hill boken var precis en sådan mitt öga dras till, riktigt snygg tycker jag =)

     
  4. Anna J C A

    21 juli, 2013 at 16:36

    Jag tycker att bokomslag med endast en färg känns väldigt tråkiga och de ger mig en känsla av ett enda stort oengagemang.

     
  5. Skriva läsa leva

    21 juli, 2013 at 12:26

    Carl Larsson som står för sån idyll i sin konst ihop med mord, det låter som en bra kombo – för i de lugnaste vatten…😉

     
  6. Ewa K

    20 juli, 2013 at 19:55

    Trist om det blir en trend med tråkiga omslag på e-böcker. Men de ska ju förstås inte stå i bokhyllan eller ligga på soffbordet🙂.

     
    • TinaO

      21 juli, 2013 at 09:47

      I och för sig inte, men när omslaget ändå redan finns, varför inte skicka med det liksom? Det ser ju lite roligare ut i plattan eller datorn🙂

       
  7. Carro

    20 juli, 2013 at 16:33

    Oj, vilken djupgående analys av Hungereldens omslag. Jag skulle aldrig ha kommit på kopplingen!🙂

     
  8. 23 minuter

    20 juli, 2013 at 15:27

    Enfärgade omslag brukar inte bli så bra, det är ingen dynamik och ser oftast bara tråkiga ut.

     

Kommentera

