RSS

Smakebit på søndag – ”Jag är Love”

21 Jul

En smakebit på søndagSmakebit på søndag kommer från den norska bloggen Flukten fra virkeligheten, titta gärna in där för fler smakebitar på svenska, norska och engelska.

Veckans smakebit kommer från Mårten Melins ”Jag är Love”, en bok jag blev sugen på när jag i vintras läste ”Förvandlad”. Precis som i den är det en kille, Love, som har krafter utöver de vanliga och hamnar på Monsterskolan. Där träffar han andra barn som inte är helt vanliga, bland annat Hella som tar med honom hem så han får träffa hennes pappa en dag:

Någon kom gående längre bort i allén. Var det han? Jag såg inte så bra, eldsflammorna gjorde det svårt att se. Men gå? Borde han inte flyga eller något? Med fladdermusvingar? Jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Jag tittade på Hella. Hon stoppade snabbt ner sitt kors innanför t-shirten. Hon nickade åt mig att jag skulle göra likadant. Jag lydde genast.
”Varför vill Djävulen att hans dotter ska gå på Skogsbingelskolan? frågade jag.
”Det är inte han som vill”, sa hon. ”Det är mamma. Pappa tjafsar inte med henne i onödan.”
”Är hon också härifrån?”
”Nej”, sa Hella med blicken på den som kom emot oss. ”Hon är från Östersund.”

"Jag är Love" av Mårten Melin

 

Etiketter: , , ,

14 svar till “Smakebit på søndag – ”Jag är Love”

  1. Lexie

    21 juli, 2013 at 21:22

    Tack för smakbiten och hans böcker verkar bra men har aldrig läst någon av dem:/

     
  2. bokdamen

    21 juli, 2013 at 19:13

    Har kollat in den här boken, men inte läst den ännu, kul smakbit, tack!🙂

     
  3. SigridfraEnget

    21 juli, 2013 at 17:49

    Tack för smakbiten!

     
  4. Evelina

    21 juli, 2013 at 17:39

    Låter som en spännande bok! Tack för smakebiten🙂

     
  5. Carro

    21 juli, 2013 at 16:39

    Låter som en bra serie. Är det för en lite yngre målgrupp, för det låter lite så på det korta utdraget?🙂

     
    • TinaO

      22 juli, 2013 at 10:16

      Ja, det är en bok för mellanåldern, dvs ca 9-12 år.

       
  6. C.R.M. Nilsson

    21 juli, 2013 at 13:12

    Låter som en intressant bokserie. Tack för smakbiten🙂

     
  7. Helena, MsHisingen

    21 juli, 2013 at 12:03

    Kul smakbit🙂

     
    • TinaO

      21 juli, 2013 at 13:57

      Ja, maken skrattade högt när jag läste den för honom. Jag är ju liksom från Jämtland och flyttade från Östersund hit till Ö-vik…😉

       
  8. Lottens Bokblogg

    21 juli, 2013 at 10:43

    Visst är det en serie om Monsterskolan? Tack för smakbiten!

     
    • TinaO

      21 juli, 2013 at 13:57

      Japp, det här är nog den andra boken, men det finns fler.

       
  9. Åslaug

    21 juli, 2013 at 10:21

    Dette er vel en typisk ungdomsbok? Takk for smakebiten!

     
  10. Melusine

    21 juli, 2013 at 10:15

    Virker som en spennende historie, takk for smakebiten🙂

     
  11. Beathe Solberg

    21 juli, 2013 at 10:15

    Tusen takk for smakebiten:)

     

Kommentera

