RSS

”Only väg is upp” av Emmy Abrahamson

22 Jul

Om boken:

Filippa Karlsson är på väg! Mot London, mot frihet, mot att bli vuxen och förverkliga sina teaterdrömmar. Men London är en stor och tuff stad med skumma hyresvärdar som skriver Felipe Calzone istället för hennes riktiga namn på kontraktet. Där finns sadistiska chefer som gör allt för att sabotera för en underbetald vikarie, för att inte tala om okända och ökända rocksångare som förför flickor med att de har drömt om just DIG i flera månader.
Men London är också en stad där man kan hitta vänner för livet och där drömmar faktiskt kan gå i uppfyllelse. Hjärta, smärta och extra mycket humor för 15-åriga tjejer! Första delen i en trilogi om Filippas öden och äventyr i London.

”Only väg is upp” är första boken av en planerad triologi om Filippa Karlsson. Emmy Abrahamson gav för några år sedan ut ”Min pappa är snäll och min mamma är utlänning”, en bok jag verkligen fnissade mig genom.

Nu handlar det alltså om Filippa Karlsson som flyttat till London för att söka in på den världsberömda Royal Academy of Dramatic Art. Men först måste hon ju hitta någonstans att bo, och så ett jobb för att betala hyran innan hon kommer in på skolan. Om hon klarar antagningsproven, vill säga.

Det är bara det att allt inte är så himla enkelt som det verkade hemma i Sverige. Vem vill anställa en ung tjej utan några erfarenheter? Hur hittar man någonstans att bo till ett vettigt pris men utan att för den skull vara tvungen att sova på en madrass på golvet i samma rum som en helt främmande människa? Och vad är det egentligen de vill se på antagningsproven?

”Only väg is upp” är också en rolig, lite skruvad berättelse, även om den inte alls är lika hysteriskt rolig som ”Min pappa…”. Jag fnissade ibland, men mest tyckte jag nog bara att Filippa var lite mer än lovlig naiv och pinsam, så för min del blev boken egentligen bara en axelryckning.

Andra som läst är Unga böckerBokugglanLingonhjärta och Barnboksprat. Den har recenserats på Dagensbok.com, var nominerad till Augustpriset 2012 och finns att låna som e-bok.

"Only väg is upp" av Emmy Abrahamson

 

Etiketter: , ,

Kommentera

