RSS

”Kickboxaren” av Maria Björn & Niklas Krog

24 Jul

Från baksidan:

Ett ljud fick Eremias att titta upp.
Killen hade hopat ner från muren
och var på väg mot honom.
Ögonen var som två svarta hål.

– Ge hit telefonen!

En axel träffade Eremias i bröstet
och han kastades bakåt.
Han slog i asfalten med mobilen i handen.
Han höll den hårt.

”Kickboxaren” är skriven av Niklas Krog, en av mina favvisar, och Maria Björn som är en helt ny bekantskap för mig. Boken är utgiven av LL-förlaget och är luftigt satt med korta meningar och dubbla avstånd mellan styckena.

Eremias blir nedslagen och rånad på väg hem en kväll, han ser att killen som misshandlar honom har sitt namn intatuerat på knogarna och han blir som besatt av att hitta killen och hämnas. Han börjar träna kickboxning i en liten klubb och får först lära sig försvar. Innan han får lära sig slå måste han lova tränarna att aldrig använda de kunskaperna utanför lokalen. Gör han det blir han avstängd.

Men i Eremias har en vrede blossat upp, en vrede som inte är så lätt att kontrollera.

”Kickboxaren” är en bra lättläst bok. Eller snabbläst, om man hellre vill det. Lite svårt känns det ibland att hålla reda på tidsspannet, har det gått en vecka, ett par dagar eller kanske en månad mellan de olika träningstillfällena? Annars känns det bra, Eremias och framför allt tränarna beskrivs på ett sånt sätt att de känns som de viktigaste karaktärerna, de andra fladdrar mest bara förbi lite i bakgrunden, men det gör inget.

Ändå kan jag inte riktigt känna den där wow-känslan, och jag vet vad det är som skaver. Det är slutet. Precis som när jag avslutade ”Hämnd” för någon vecka sedan lägger jag från mig den här boken med en klump i magen. För har man bara fått sin hämnd är allt bra sen, eller?

Nu menar jag så klart inte att det är så det framställs i böckerna, tvärtom. Båda berättelserna lämnar det helt och hållet till mig som läsare att fundera över hämnd och vedergällning, och jag tror att båda skulle fungera riktigt bra som diskussionsunderlag i högstadieklasser.

Och att jag får en klump i magen och hellre vill ha ett lyckligt slut, det får jag väl leva med. Jag är väl helt enkelt för blödig.

”Kickboxaren” av Maria Björn & Niklas Krog

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

