RSS

”Åttio dagar gul” av Vina Jackson

25 Jul

Okej. Jag erkänner på en gång. Här kommer jag frångå en av mina principer.

Den om att inte totaldissa en bok jag inte läst ut.

Så här tänkte jag för någon vecka sedan: nu har jag läst ut den där Fifty Shades, och även om den inte var, ja, en bok jag gillade behöver jag ju inte totaldissa fenomenet med erotisk populärlitteratur, eller hur? Jag valde då mellan första delen i Crossfire och Eighty Days, och att det blev den sistnämnda har bara att göra med att den finns att låna hem som e-bok, och det gör inte den förstnämnda.

Så jag började läsa.

Kapitel 1, En tjej och hennes violin. Summer, violinist, ont om pengar (som musiker ofta har), men nästan besatt av Vivaldis fyra årstider. Har ett förhållande med Darren, rik snubbe som är värdelös på att knulla. Okej. Jag fattar.

Kapitel 2, En man och hans begär. Dominik (vänta här nu, varför kan han inte bara heta Steve, Mitch eller något annat mera svesse fast på engelska?), litteraturprofessor, ändå relativt ung, allmänbildad, smart, snygg, vältränad, har jag glömt något …. ja, just det ja, naturligtvis väldigt intresserad av klassisk musik. Har ett förhållande med en före detta elev, börjar ledsna. Hon är tyska och han brukar hellre knulla italienskor. Okej…?

Kapitel 3, En tjej och hennes arsle. Men vad fan?! Jag försöker ju verkligen ta till mig det här?! Jaja, även om kapitlet har en jevvligt sunkig titel kan det ju fortfarande ta sig, eller hur? Summer gör slut med Darren och får sin fiol förstörd av ett fyllo, går på svingersklubb, blir smiskad och hamnar i sjunde himlen. Får ett erbjudande från en anonym man om att han ger henne en ny fiol om hon godtar hans krav…. Nä, jag är ledsen, det här funkar inte.

Fy. Fan. Vilken. Jävla. Dynga. Punkt.

Så. Nu kommer jag behöva något väldigt, väldigt bra, en riktig bladvändare som får mig tillbaka på banan igen. Sånt här kan ju döda vilken läslust som helst. Förslag?

"Åttio dagar gul" av Vina Jackson

Ja, jag vet att det står ”Du som gillade Femtio nyanser kommer älska…”, men jag hade läst tillräckligt många omdömen som inte höll med om den blurben så jag tyckte det var värt att ta chansen. Det var det inte.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 25 juli, 2013 i Böcker & läsning, Bokrecensioner, E-böcker

 

Etiketter: , , , ,

3 svar till “”Åttio dagar gul” av Vina Jackson

  1. Jenny

    5 augusti, 2013 at 13:55

    Synd att du inte valde Crossfire. Det säger kanske inte så mycket, men jag tycker det är en språkligt och trovärdighetsmässigt sett bättre variant av Fifty shades – fast nu hör jag till kategorin som slukade alla böckerna om Ana och Christian också, mot bättre vetande. Har inte läst din recension av dem, men misstänker att jag är betydligt mer okritisk i mitt läsande…🙂

     
  2. Sincerely Johanna

    26 juli, 2013 at 21:22

    Francesca av Melina Marchetta! Läste den början av veckan och älskade.

     
    • TinaO

      27 juli, 2013 at 21:57

      Tack för tipset!

       

Kommentera

