RSS

Bokbloggsjerka 26 – 29 juli

27 Jul

BokbloggsjerkaHejhopp, nu är det bokbloggsjerka igen! Varje vecka ställer Annika en ny fråga att besvara, och när det är gjort är det bara att jerka (hoppa) runt bland de andra deltagarna för att få inspiration, diskutera eller få upp ögonen för något nytt. Det är ett superbra sätt att hitta nya bloggbekantskaper och nya författare att läsa. Det enda kravet är att du ska ha en bokblogg, och svara på veckans fråga som den här gången är:

Ge exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.

Den absolut första jag kommer att tänka på är Fredrik Backman och hans Ove. Senast idag pratade jag om Ove och kände en liten saknad efter honom. Han var fint sällskap på mina promenader hem från jobbet. Men det känns inte riktigt som jag kan bygga veckans svar på en enda bok, så om jag ska titta på ett helt författarskap (herregud vad pretentiöst det låter) hamnar jag snarare hos Håkan Nesser. Vissa av hans karaktärer är också sådana som har bitit sig fast, allt ifrån Ante Valdemar Roos till Maertens, och med vissa mellanrum poppar de upp och pockar på lite uppmärksamhet.

Jag måste också i det här sammanhanget nämna Johanna Lindbäck. Jag har hittills aldrig läst någon av hennes böcker och inte blivit kär i minst en av hennes karaktärer. Och till hösten kommer det en ny, fast för en lite yngre publik! OM jag längtar!!

"Lite ihop" av Johanna Lindbäck

 
7 kommentarer

Publicerat av på 27 juli, 2013 i Böcker & läsning, Bokbloggsjerka

 

7 svar till “Bokbloggsjerka 26 – 29 juli

  1. Freja

    28 juli, 2013 at 19:35

    Ove ligger i min bokhög och väntar, jag har stora förväntningar! Sen ligger några av Nesser oxå i högen, jag har faktiskt inte läst nått av honom än.. Men Johanna har jag noll koll på…

     
  2. Sara Pepparkaka

    28 juli, 2013 at 12:12

    Håkan Nesser är en sån där författare jag inte riktigt fastnat för. Och Ove- han är ju överallt nuförtiden!

     
    • Sara Pepparkaka

      28 juli, 2013 at 12:14

      Jag får nog bara ta och bekanta mig med Ove..

       
      • TinaO

        30 juli, 2013 at 15:39

        Gör det! Jag var själv väldigt skeptisk innan, dels för att den varit så hyllad, dels för att den handlar om en grinig gammal gubbe – hur bra kan det vara, liksom? Nu vet jag.

         
  3. Ewa K

    28 juli, 2013 at 09:42

    Ove är också en av mina favoriter. Tror att jag ska ta och testa en Håkan Nesser. Finns några böcker i hyllan av honom (inköpta av mannen som jag delar hylla med).

     
  4. Monika

    28 juli, 2013 at 06:31

    Ove är, för mig, en så trovärdig person att det kändes som att han faktiskt var min vän🙂

     

Kommentera

