RSS

Tematrio – historiskt

01 Aug

TematrioLyran har som bekant en tematrio varje vecka, och den här veckan skriver hon så här:

Berätta om tre historiska romaner du gärna vill tipsa om!

Historiska romaner är något jag brukar gilla, men när jag rannsakar mitt läsande (alltså skrollar genom de senaste årens läslistor) ser jag hur skralt det är med historiska romaner. Och de som jag ändå läst är inga som satt några djupare spår eller som jag egentligen ens vill tipsa om. Istället väljer jag att tipsa om tre historiska romaner som jag ännu inte läst, men ändå utan att blinka skulle kunna försöka pracka på låntagarna på biblioteket:

1. ”När döden kom till Pemberley” av P. D. James. P. D. James var tillsammans med Agatha Christie mina första bekantskaper i deckargenren, och jag bara älskade stämningarna och människorna i deras berättelser. Att korsa James och Austen på det här sättet kan jag inte annat än tro blir bra – för den som redan läst och älskat ”Stolthet & fördom”, vill säga.

2. ”Den glömda trädgården” av Kate Morton. Är väl egentligen inte en ”riktig” historisk roman, eftersom den har parallella berättelser i nutid, men jag tror att den skulle fungera bra som en introduktion till mera hardcorehistoriska romaner för den som inte hittat till dem. Lite som ”Sarahs nyckel”, som på ett smått fantastiskt sätt berättade en bortgömd och bortglömd del av andra världskrigets verkligheter.

3. ”Det bästa av allt” av Rona Jaffe. Är väl inte heller den en riktig historisk roman, utan mer av en modern klassiker. Men eftersom jag är lite svag för 50-talet i stort är det något jag kan ha överseende med.😉

"Det bästa av allt" av Rona Jaffe

 
2 kommentarer

Publicerat av på 1 augusti, 2013 i Böcker & läsning, Tematrio

 

2 svar till “Tematrio – historiskt

  1. Jenny

    5 augusti, 2013 at 14:00

    Kate Morton: absolut!! Har hört den som ljudbok och kunde inte lägga den ifrån mig. P D James: nja… inte så bra som jag trodde. Och inte särskilt spännande – kan man ens kalla den deckare? (när det är sagt: jag har inte läst Stolthet & fördom, bara dreglat över Colin Firth i BBC-serieversionen, så jag vet inte hur väl hon träffat stämningen jämfört med Austens bok).

     
  2. ochdagarnagar

    1 augusti, 2013 at 19:03

    Det bästa av allt är ju en fantastiskt fin tidsskildring, grymt roligt också att Don Draper är blurbad.

     

Kommentera

