RSS

Tematrio – resfeber

08 Aug

TematrioLyran har som bekant en tematrio varje vecka, och den här veckan skriver hon så här:

Berätta om tre bra böcker som innehåller resor, gärna av lite mer äventyrlig art.

1. ”En världsomsegling under havet” av Jules Verne är den absolut första bok som dyker upp. En bok vars klassikerstatus jag verkligen kan förstå, om professor Aronnax resa tillsammans med kapten Nemo i undervattenfarkosten Nautilus.

2. Vilhelm Mobergs Utvandrarepos. Få böcker har berört mig så mycket så länge som de fyra böckerna om Karl Oskar och Kristina. Och det är inte bara resan över Atlanten som är en resa, utan också hur man finner sig tillrätta i ett helt nytt land. Eller inte finner sig tillrätta. Bara genom att se böckerna i bokhyllan kan jag känna sommarvärmen, vinterkylan, sjösjukan, uppgivenheten och förhoppningarna. Lycka, ångest, den där innerliga kärleken och oron för allt det nya. Jag kan se människorna framför mig, hur han torkar svetten ur pannan och hur hon sitter i dunklet och syr.

3. ”Pojken som svävade” av John Boyne. Om åttaårige Barnaby Brocket och hans resa runt jorden. En mycket fin berättelse jag kommer skriva mera om.

"Pojken som svävade" av John Boyne

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 8 augusti, 2013 i Böcker & läsning, Tematrio

 

Kommentera

